آرشیو دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۳۷
صفحه آخر
۲۴
یادداشت

درباره وجوه علمی و اخلاقی «محمدعلی موحد» در عبور از خجسته زادروز 92 سالگی

درخت پربار دانش و فضیلت

مهدی فیروزان

1. نخستین آشنایی من با دکتر محمدعلی موحد، طبیعتا با آثار و کتاب های ایشان بود. اما زمانی که در دهه شصت، به مدیرعاملی موسسه سروش رسیدم با خودشان نیز افتخار آشنایی پیدا کردم. شاید برای شما هم پیش آمده باشد، زمانی که با آثار کسی مانوس باشید و شوقی برای دیدنش داشته باشید اما در دیدار حضوری، چندان برای شما جلوه نکند. ولی درباره ایشان، این جذابیت برای شما، دوصد چندان می شود و حتی من افسوس آن سال هایی از عمرم را می خوردم که سعادت برخورد نزدیک با ایشان را نداشتم، حس می کنم که آن سال ها به بیهوده رفته است.

2. زبان دکتر موحد، در نسل معاصر ایشان، از حیث روانی منحصر به فرد است. در واقع ایشان در متون مدون و منقح خود، گاه از تعابیر عامیانه استفاده می کنند که خواننده بر سلیس و نفیس بودن آن صحه می گذارد. به بیان دیگر، ایشان می کوشد که از تعابیر و ضرب المثل های رایج فارسی در آثار خود استفاده کند که از یک سو عامیانه و قابل فهم و از سویی دیگر، در ذهن خواننده فاخر جلوه می کند. در واقع دکتر موحد، مفاهیم پیچیده و مطنطن را با زبان عامیانه بیان می کند بدون آنکه عامیانه نشان دهد.

3. مقالات شمس ایشان، نشان از عمق مطالعه و توجه شان به ادبیات و عرفان است. به گونه ای که بزرگانی چون محمدرضا شفیعی کدکنی و مصطفی ملکیان هم در درس گفتارهای تفسیری که دکتر موحد در شهر کتاب برگزار می کرد، حاضر می شدند.

4. توسعه امری است که نیابت پذیر، وکالت پذیر و تاخیرپذیر نیست و ایران محتوم به توسعه است؛ توسعه ای که بدون نفت، معنایی ندارد. مجموعه خواب آشفته نفت و آثاری دیگر در این حوزه، از دقت تاریخی و تحقیقی بی نظیری برخوردار است و حاکی از قدرت تحلیلی شگفت انگیز دکتر موحد دارد. البته بر متخصصان نفت، اقتصاددانان، تاریخ شناسان، آینده پژوهان و همه کسانی که دغدغه رشد و توسعه دارند، فرض است که این آثار را بخوانند.

5. ایشان به لحاظ اخلاقی، خضوع و خشوع فوق العاده ای دارند و مانند یک درخت پربار، به همه سود می رسانند. بخشندگی علم، به بخش وجودی ایشان تبدیل شده و به همین سبب است که فضلیت را سخاوتمندانه می بخشد.

مدیرعامل موسسه شهرکتاب