آرشیو سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۶۷
معارف
۸

بهای جان انسان چقدر است؟

روی عن علی امیرالمومنین (ع) قال: لیس المتجر ان تری الدنیا لنفسک ثمنا و مما لک عندالله عوضا[1]

ترجمه روایت: حضرت امیر المومنین علی (ع) فرمودند: تجارت و معامله این نیست که تو دنیا را بهای جان خویش قرار دهی و فقط آنچه نزد خداوند است عوض و بهای جان های شماست.

شرح: انسان اگر از نظر ارزشی خودش را درست ارزیابی کند، می بیند که نمی تواند در دنیا به چیزی که برابر قدر و منزلت او می باشد برسد.

یعنی اگر تمام دنیا را به او بدهند باز بدمعامله و تجارتی است. به این معنا که خود را به امور دنیایی مانند مقام، شهرت، ثروت، شهوت، غضب و... و یا گناه کردن، دروغ گفتن و نگاه به نامحرم به هر مقدار که انجام دهد فروخته است.

به یک دروغ، به یک نگاه به نامحرم و... آن هم به بهایی اندک و ارزان که نتیجه آن ضرر و خسران در دنیا و آخرت است. پس ارزش جان انسان ها در چیست؟!

حضرت علی (ع) می فرمایند: «إن لانفسکم اثمانا فلاتبیعوها الابالجنة[2]» برای جان های شما قیمت و ارزش بالایی است، پس جان های خود را به چیزی غیر از بهشت نفروشید.

بدانید که خریدار جان های شما خداوند است. از مومنین جان ها و مال های آنان را می خرد و بهشت جاودانه را نصیب ایشان می گرداند.

چون جان انسان با ارزش است، کسی توان پرداخت بهای آن را جز خداوند ندارد.

انسان اگر در دنیا به مقدار وظیفه اش عمل کند، برطبق فرامین و نواهی الهی، شرع و عقل. آن وقت اگر برای رسیدن به لذت های خالص در آن دنیا و رسیدن به بهشت، جان بدهد ارزش دارد.

زیرا در جهنم همنشین با گناهکاران و دشمنان خداوند نشده، بلکه جایگاه او همنشینی با پیامبر و ائمه علیهم السلام در فردوس اعلی می باشد.

* پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شیخ مجتبی تهرانی(ره)

_______________________

1- غررالحکم، صفحه 143، روایت 2572

2- همان، صفحه 168، روایت 3314