آرشیو سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۳۲۵۳
اقتصاد
۴

زیر ذره بین اقتصاد

مردم در مصرف آب و برق صرفه جویی کنند

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: سال گذشته دو هزار و200 میلیارد تومان بابت هدفمندی یارانه ها این وزارتخانه به دولت پرداخت کرد. هوشنگ فلاحتیان در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به کسری بودجه باید سالانه معادل پنج درصد به هزینه های تولید برق کشور اضافه شود. فلاحتیان با بیان اینکه نیروگاه های برق آبی با توجه به کاهش بارش ها آب مورد نیاز برای تولید برق را در اختیار ندارند، گفت: انتظار این است که مردم در مصرف آب و برق صرفه جویی کنند.

صادرات نفت ایران با تحریم متوقف نشد

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: نقش شرکت های کشتیرانی در مقابله با تحریم های ناعادلانه تاکنون بی نظیر بوده و با وجود دشواری تحریم ها، شرکت ملی نفتکش ایران با حمایت تمام دست اندرکاران صادرات نفت ایران را بدون وقفه انجام داده است. علی اکبر صفایی در بیست و سومین همایش ارگان های دریایی افزود: در این مدت شرکت های کشتیرانی از مصادیق اقتصاد مقاومتی بودند و در این دوران سخت توانستند کارنامه خوبی از خود نشان دهند. وی گفت: رکود حاکم بر اقتصاد جهانی در سال های گذشته شرایط بدی را برای شرکت های کشتیرانی به وجود آورد به طوری که با تداوم تحریم ها نیز شرایط سخت تری رقم خورد اما ما توانسته ایم به وظایف خود به خوبی عمل کنیم.

مذاکره غیرمستقیم برای صادرات گاز به اسپانیا

صادرات گاز به اروپا یکی از اهداف ایران است اما در حال حاضر شرایط خاص بوده لذا برنامه داریم که بعد از تحریم ارتباط با کشورهای اروپایی را افزایش دهیم. مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز در خصوص صادرات گاز مایع به اروپا، به ایلناگفت: صادرات به این قاره یکی از اهداف ما است اما در حال حاضر شرایط خاص است لذا برنامه داریم که بعد از تحریم ارتباط با کشورهای اروپایی را افزایش داده و بدین نحو مشتریان جدیدی خواهیم داشت. محمدعلی براتی افزود: درحال حاضر صادراتی به اتحادیه اروپا نداریم اما غیر مستقیم درحال مذاکره هستیم که گاز را به اسپانیا برسانیم. براتی در خصوص صادرات به کشورهای آفریقایی نیز گفت: این قاره بازار خوبی است اما تنها کشتی های کوچک می توانند در اسکله های این قاره تحویل گیری کنند لذا در حال مذاکره هستیم که کشتی های بزرگ نیز به صورت شناور محموله به کشتی های کوچک منتقل کرده تا بتوانیم به کشورهای موزامبیک، غنا و غرب آفریقا صادرات داشته باشیم.