آرشیو چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۶۸
ورزشی - اخبار کشور
۹

پژوهشگران ایرانی موفق به کشف خواص ضد باکتریایی نانو ذرات سرامیکی شدند

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه فردوسی مشهد در تحقیقی مشترک خواص ضد باکتریایی نوعی نانوذرات سرامیکی دارای کاربرد در ساخت تجهیزات پزشکی را کشف کردند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد: نتایج این پژوهش گامی موثر در تولید آزمایشگاهی و خودکفایی کشور در ساخت نانوسرامیکهایی با مقاومت حرارتی، استحکام مکانیکی بالاو استفاده از آنها در حوزه پزشکی، داروسازی و انتقال هوشمند داروها است.

در این پژوهش خواص ضد باکتریایی نوعی نانو ذرات سرامیکی مورد بررسی قرار گرفت و بدین طریق امکان ساخت تجهیزات پزشکی با قابلیت از بین بردن باکتریها و میکروبها فراهم شده است.

این پژوهش به همت عادل قرآنی اعظم دانشجوی مقطع دکترای تخصصی سم شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دکتر محمد بهدانی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و همکارانشان انجام شده است.

عادل قرآنی افزود: در این پژوهش تلاش شده خواص آنتی باکتریایی نانوذرات سرامیکی «باریم تیتانات» مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: از آنجا که اغلب ترکیبات سرامیکی سازگاری زیستی بالایی در محیط های سلولی دارند انتظار می رود چنانچه این نانو سرامیکها سمیت سلولی نداشته باشند بتوان از آنها در افزایش کارایی داروها و انتقال هدفمند دارو به بافت نیز استفاده کرد.

این پژوهشگر افزود: آزمایش های صورت گرفته نشان داده نانو ذرات باریم تیتانات که مقدار مشخصی «زیرکونیوم» به آن افزوده شده خواص آنتی باکتریایی قابل توجهی از خود نشان می دهند لذا این نانوذرات در صنعت ساخت تجهیزات پزشکی گزینه مناسبی هستند.