آرشیو چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۳۹
فرهنگ و هنر
۲۳

هشدار جنتی نسبت به نهادینه شدن فساد در نظام اداری

اگر رشوه خواری در سیستم و دستگاهی راه افتد و نهادینه شود هیچ چیزی برایمان باقی نمی ماند.

نظام سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم در گرو ارتقای فرهنگ عمومی جامعه است و زمانی تحقق می یابد که اخلاق در جامعه نهادینه شده باشد. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در نخستین همایش سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب گفت: ملت مسلمان ایران توجه و افتخار زیادی به بزرگترین رسالت پیامبر(ص) که همان رشد فضایل اخلاقی است دارد. و حضرت محمد(ص) خود نماد و سمبل اخلاق در زمینه ارزش های اسلامی و انسانی است.

جنتی با اشاره به وضعیت کشورمان در سال های 58 و 59 به مقایسه این سال ها با وضعیت کنونی کشورمان پرداخت و افزود: اقدام های زیادی در جمهوری اسلامی ایران دراین مدت صورت گرفته است و خیلی از استعدادها رشد یافته و بسیاری از افراد فضایل اخلاقی و تعلیمات اسلامی را فرا گرفته اند اما نظام اداری ما متاسفانه پسرفت داشته است و امروزه با سبک زندگی اسلامی – ایرانی فاصله گرفته ایم.

وزیر فرهنگ دولت تدبیر و امید گفت: وجود برخی اخلاقیات از جمله ترجیح منافع شخصی بر منافع ملی، رشوه، اختلاس، سوء استفاده از موقعیت شغلی، بی توجهی به حلال و حرام، چاپلوسی و تملق و بسیاری از رذایل اخلاقی دیگر موجب بروز و ظهور فساد می شود.

وی با اشاره به برخی موسسات مالی که با نام ائمه(ع) و از طریق سرمایه های ملت به فساد های مالی می پردازند افزود: متاسفانه گاهی فکر می کنیم گویا فساد اداری بتدریج در حال نهادینه شدن است. ولی باید توجه داشت که اگر رشوه خواری در سیستم و دستگاهی راه افتد و نهادینه شود هیچ چیزی برایمان باقی نمی ماند.

جنتی با تاکید بر اینکه بزرگترین خسارت برای هر نظام از دست دادن اعتماد مردم آن جامعه است گفت: سپردن کارها به دست افراد غیر متخصص و ناکارآمد بی اعتمادی و فساد ایجاد می کند بنابراین باید کارها را به اهل خود سپرد و افرادی که کار به آنها سپرده می شود باید بدانند که این کار امانت است که به آنها سپرده شده است و نباید به آن خیانت کنند.