آرشیو چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۸
اقتصاد
۴

اعتراض جهاد کشاورزی به افزایش قیمت کود شیمیایی

با توجه به این که بیش از دو ماه است که شرکت های پتروشیمی به بهانه افزایش قیمت، کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان را تحویل نمی دهند، کشت بهاره محصولات کشاورزی به خطر افتاده ولذا وزیر جهاد کشاورزی دردولت به این موضوع اعتراض کرده است.

به گزارش ایسنا، کود شیمیایی تولید شده در واحد های پتروشیمی کشور یکی از محصولات اساسی است که کشاورزان برای تولید محصولات کشاورزی خود بویژه در فصل بهار به آن نیازمندند.

اما شرکت های پتروشیمی به رغم افزایش نیافتن قیمت سوخت مورد نیاز آنها نسبت به سال گذشته، خواستار افزایش 30 درصدی قیمت کودهای شیمیایی شده اند که مورد اعتراض کشاورزان، وزیر جهاد کشاورزی و تشکل های کشاورزی قرار گرفته است.

در برابر این اعتراض ها، شرکت های پتروشیمی بیش از دو ماه از تحویل کود شیمیایی به شرکت خدمات حمایتی وزارت جهاد کشاورزی و دیگر تشکل های تامین کننده کود شیمیایی کشاورزان سرباز می زنند و براساس اطلاعات به دست آمده، تاکنون دولت این محصول اساسی را برای کشاورزان از محل ذخایر سال گذشته خود تامین کرده است.

اما کشت بهاره که کم کم در حال تشنه شدن به کودهای شیمیایی تولید شرکت های پتروشیمی است، به خطر افتاده و اگر فکری به حال کشاورزان نشود ممکن است تبعات جبران ناپذیری برای کشاورزی کشوردرپی داشته باشد.

جالب تر این که درخواست افزایش 30 درصدی قیمت کودهای شیمیایی شرکت های پتروشیمی که مورد اعتراض وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفته، در حالی مطرح شده است که قیمت هر مترمکعب گازی که دولت برای این شرکت های نسبتا خصوصی ودرواقع شبه دولتی تامین می کند به مراتب ارزان تر از قیمت جهانی است. اما این شرکت ها می خواهند محصولات خود را گران تر از قیمت های جهانی به کشاورزان ایرانی بفروشند.قیمت هرمترمکعب گاز تامین شده برای شرکت های پتروشیمی از سوی دولت 11 سنت است در حالی که قیمت جهانی آن به بیش از 19 سنت می رسد.

با توجه به پافشاری و اصرار شرکت های پتروشیمی مبنی بر افزایش قیمت کودهای شیمیایی مشخص نیست صدای اعتراض کشاورزان ومحمود حجتی مبنی بر غیرمنطقی بودن این درخواست به جایی می رسد یا این که کشاورزان باید مانند سال های گذشته در انتظار افزایش قیمت بی رویه این کالای اساسی مورد نیاز برای تولید خود باشند.