آرشیو چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۸
ورزش
۱۸

سویا دنیپرو؛ فینال غیر قابل پیش بینی لیگ اروپا

ورزشگاه نارودوی شهر ورشو لهستان امشب مملو از تماشاگرانی است که از دو کشور اسپانیا و اکراین برای تماشای فینال 2015 لیگ اروپا آمده اند؛ فینالی میان سویای نسبتا مطرح با دنیپرو که شاید اسمش برای خیلی از فوتبالدوستان غریبه باشد.

دنیپرو تیمی که قدمتی 97 ساله دارد، امشب برای نخستین بار در تاریخ، یک فینال اروپایی را تجربه خواهد کرد. از اکراین شاختاردونتسک مطرح تر است. به همین خاطر هم وقتی قرعه کشی فصل جدید لیگ اروپا انجام شد کسی انتظار نداشت شاگردان مایرون مارکویچ اکراینی رویای حضور در فینال ورشو را داشته باشند.

دنیپرو که آخرین قهرمانی اش به زمان شوروی سابق و حضور در لیگ این کشور در سال 1989 برمی گردد، حالابدون آن که حتی یک بار جام های داخلی اکراین را فتح کرده باشد در آستانه افتخار بزرگ تری چون قهرمانی در لیگ اروپا قرار دارد. آنها برای این مهم ابتدا مقابل هایدوک اشپیلت کرواسی به پیروزی رسیدند تا به مرحله گروهی برسند. صعود به همراه اینتر میلان گام دوم دنیپرویی ها بود. گرچه این تیم در مرحله گروهی هر دو بازی رفت و برگشت خود را به اینتر واگذار کرد اما ماموریت غیرممکن خود را از یک شانزدهم نهایی آغاز کرد. المپیاکوس یونان، آژاکس هلند، کلوب بروژ بلژیک و بالاخره ناپولی ایتالیا تیم هایی بودند که در مسیر راه یابی به دیدار فینال مغلوب دنیپرو شدند تا فوتبال اکراین پس از قهرمانی شاختار در رقابت های فصل 2009 لیگ اروپا، برای دومین بار تا آستانه فتح یک جام اروپایی دیگر پیش برود.

حریف امشب دنیپرو البته به مراتب قوی تر از تیم هایی است که در مسیر فینال مقابل این تیم قرار گرفتند. صحبت از تیم سویاست. تیمی که افتخارات اروپایی اش به مراتب پررنگ تر از قهرمانی های آنها در داخل اسپانیاست. سویا را متخصص قهرمانی در لیگ اروپا می دانند. آنها در سال های 2006، 2007 و 2014 سه بار قهرمان اروپا شدند و یک بار هم سوپرکاپ اروپا را بردند. حالاسویا در چهارمین حضور خود در فینال اروپا به دنبال چهارمین قهرمانی می گردد تا از این حیث هم رکورددار باشد. فینال امشب لیگ اروپا را می توانید ساعت 23 و 15 دقیقه از شبکه سوم سیما تماشا کنید.