آرشیو پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۶۹
اقتصادی
۴

هشدار بانک مرکزی درباره کلاهبرداری شرکت های لیزینگی غیرمجاز

رئیس کل بانک مرکزی به مردم توصیه کرد فریب شرکت های لیزینگی غیرمجاز را نخورند.

ولی الله سیف در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره بحث افزایش کلاهبرداری لیزینگ های غیرمجاز گفت: بانک مرکزی با شناسایی آنها اطلاعات را در اختیار مراجع قضایی و نیروی انتظامی قرار داده و آنها با متخلفان برخورد می کنند. به طور یقین کسانی که با این شرکت ها وارد رابطه و قرارداد می شوند و گول آنها را می خورند، متضرر خواهند شد.

سیف همچنین در واکنش به برخی ابهامات مطرح شده مبنی بر ممانعت بانک مرکزی از کاهش نرخ ارز مدعی شد: بانک مرکزی به هیچ وجه در جهت کاهش یا افزایش نرخ ارز خارجی اقدام نمی کند.

وی افزود: تلاش بانک مرکزی جلوگیری از بروز شوک های موقت در بازار ارز است و عملکرد گذشته این مسئله را تایید می کند.

رئیس کل بانک مرکزی ادعا کرد: دامنه نوسانات نرخ ارز در یک سال اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد کاهش یافته است و این نشان می دهد ما به فکر ثبات و آرامش اقتصاد هستیم.

وی ادامه داد: نوساناتی که عده ای را خوشحال و عده ای را ناراحت می کند به ضرر اقتصاد کشور است و بانک مرکزی فقط برای جلوگیری از بروز این نوسانات اقدام می کند.

سیف در واکنش به این نکته که گفته می شود هدف دولت و بانک مرکزی از افزایش نرخ ارز کسب درآمد است، گفت: این حرف بسیار عجیب است و البته لازم نیست ما به هر اظهارنظری پاسخ دهیم.

به گزارش فارس، رئیس کل بانک مرکزی درباره پیش بینی تورم در سال جاری هم گفت: برای امسال پیش بینی می کنیم که تورم کمتر از سال 1393 باشد، اما به هر حال تورم تک رقمی برای سال 1395 پیش بینی شده است.

وی افزود: احتمالابه دلیل شرایط خاص، این پیش بینی ها برای تورم کمی دچار نوسان شود؛ به همین دلیل ظرف 15 روز تا یک ماه آینده بررسی های ما کامل شده و آنگاه می توانیم برآیند درستی از تورم در پایان سال 1394 و سال 1395 داشته باشیم.

سیف درباره علت افزایش رشد نقدینگی (به خصوص در ماه های اخیر عنوان کرد: باید توجه داشت که رشد نقدینگی نسبت به سال های قبل پایین تر آمده است، به گونه ای که تا پایان سال گذشته به 21/2 درصد رسید.