آرشیو پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۹
ایران
۱۵

ارزآوری 600 هزار دلاری صادرات شتر از هرمزگان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به این که این استان رتبه سوم جمعیت شتر در کشور را دارد، گفت: صادرات شتر در سال 93 حدود 600 هزار دلار برای کشور ارزآوری داشته و اگر زیرساخت های این صنعت توسعه داده شود، باعث رونق اقتصادی، اشتغال پایدار و افزایش ارزآوری در استان می شود.

ابراهیم طغرلی با بیان این که شرایط اقلیمی شرق هرمزگان، زیستگاه مناسب برای شترها ایجاد کرده است، در گفت وگو با ایسنا افزود: در حوزه شرق استان روستاهای زیادی وجود دارد که به لحاظ شرایط اقلیمی، حرفه اصلی ساکنان این روستاها فقط نگهداری شتر بوده و امکان انجام هیچ فعالیت دیگری وجود ندارد، بنابراین در راستای خدمات دهی به شترداران استان، تعدادشش ایستگاه شترداری در شهرستان های جاسک، سیریک، میناب و بندرعباس با هدف تامین علوفه، سمپاشی و پلاک گذاری احداث شده است.به گفته وی، شترهای موجود در استان علاوه بر داشتن توانایی باربری، به دلیل داشتن سرعت زیاد به شتر پرنده نیز معروف هستند، به همین دلیل سوارکاری با این شترها در کشورهای حاشیه خلیج فارس طرفداران زیادی دارد و این خود بهانه ای است تا با توسعه صنعت پرورش شتر و صادرات آن به این کشورها، اشتغالزایی زیادی برای جوانان بیکار این استان فراهم کرد.

طغرلی با اشاره به این که وجود بیش از 20 هزار نفر شتر در استان باعث شد مسئولان از سال 1390 به فکر تسهیل و تسریع در صدور مجوز صادرات شتر به کشورهای حاشیه خلیج فارس بیفتند، افزود: اما توسعه نیافتن زیرساخت ها و تغییرات ایجاد شده در اکوسیستم طبیعی و چراگاه ها در سطح روستاها و محل پراکنش شتر، متاسفانه محدودیت هایی در این صنعت ایجاد کرده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به کیفیت بالاو سلامت تولیدات شتر و دیگر فرآورده های آن از جمله پوست و مو خاطرنشان کرد: باید با تعامل بیشتر با تحصیلکرده های بخش کشاورزی و استفاده از توان علمی دانشکده کشاورزی، راهکارهای مناسبی برای رفع چالش های صنعت پرورش شتر تدوین کرد.

به گفته طغرلی از موی شتر، رو اندازی به نام خرسک و پوزه بند تولید و همچنین از پوست آن برای تهیه کیف، کفش و زین استفاده می شود. همچنین مصرف گوشت شتر در رفع تب، بواسیر و کنترل روماتیسم موثر است.