آرشیو سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۸۳۹۶
سیاسی
۲

تاملی در حساب و کتاب آراء انتخابات 92

سید مسعود علوی

آقای رئیس جمهور در دیدار با استانداران و فرمانداران فرمودند: «اگر بین نفر اول و دوم انتخابات، اختلاف یکصد هزار رای بود،

می گفتیم خیلی تفاوت نیست، اما در این انتخابات بین نفر اول و دوم 13 میلیون اختلاف رای بوده است. این به معنای آن است که مردم، دقیق، آگاهانه و حساب شده مسیری را برگزیدند و انتخاب کردند. ما در برابر 24 خرداد 92، بار مسئولیت سنگینی را بر دوش داریم. باید به تمام آن وعده ها عامل باشیم و عمل کنیم.» (1)

تاملات سیاسی در این بیان را در چند جمله زیر می توان خلاصه کرد؛

1- در هر انتخاباتی «مردم» فقط کسانی نیستند که به نفر اول رای می دهند. حتی کسانی هم که شرکت نکرده اند، مردم محسوب می شوند.

2- اگر مردم، همان ها باشند که به رئیس جمهور رای دادند و اختلاف رای برگزیده ملت با نفر دوم به چشم آید و مورد محاسبه قرار گیرد، پس 10 میلیون نفری که پای صندوق رای آمدند و به نفر اول و دوم رای ندادند، مردم ایران نبودند؟

3- همه می دانند نفر دوم تا ششم مربوط به یک طیف فکری بودند و جمع جبری آراء آنها بیش از 15 میلیون نفر بود. بنا بر این اختلاف رای نفر اول که نماینده یک طیف فکری بود، با رقیبان خود

13 میلیون رای نیست.

4- اختلاف رای نفر اول و نفر دوم، دقیقا 12536037 نفر است. این عدد با یک جمع و تفریق ساده به دست می آید. اختلاف

13 میلیون که رئیس جمهور می فرماید، رقم دقیقی نیست.

5- اینکه گفته شود فقط کسانی که به رئیس جمهور منتخب رای داده اند، رای آنها آگاهانه و حساب شده بوده است، نوعی کم لطفی است. پس تکلیف کسانی که در انتخابات شرکت نکردند یا شرکت کردند و به شخص دیگری رای دادند، چه می شود؟ نباید طوری سخن گفت که به شعور آنها اهانت شود.

طبق قانون اساسی، رئیس جمهوری که انتخاب می شود، رئیس جمهور همه ملت است، نه فقط کسانی که به او رای داده اند. او باید به رای بقیه ملت به دیده احترام بنگرد.

پی نوشت:

1- سایت ریاست جمهوری