آرشیو چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۲۷۸
جهان
۶

ادعای آمریکا از تاسیسات مخفی اتمی کره شمالی

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی جدید، مدعی شدت و گسترش فعالیت های اتمی کره شمالی و تاسیس نیروگاه های هسته ای جدید توسط این کشور به صورت مخفی شده است.

در این گزارش که انتشار آن در رسانه های شرق آسیا بویژه یونهاپ بازتاب گسترده ای داشته است وزارت امورخارجه آمریکا مشخصا به نام تاسیسات «یانگ بیون» کره شمالی اشاره و اعلام کرده شواهد موجود نشان می دهد پیونگ یانگ در این نیروگاه فعالیت گسترده ای داشته است. به گزارش ایرنا، براساس ادعای آمریکا در گزارش یاد شده، مجموعه تاسیسات اتمی «یانگ بیون» کره شمالی، بخش قابل توجهی از پلوتونیوم مورد نیاز پیونگ یانگ برای تامین نیازهای مربوط به ساخت کلاهک های اتمی را تامین کرده است.

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا همچنین آمده است رآکتور آب سبکی که این کشور در دست احداث دارد، این امکان را به پیونگ یانگ خواهد داد تا فناوری غنی سازی اورانیوم برای تولید مواد شکاف پذیر مورد نیاز در ساخت تسلیحات هسته ای را در اختیار داشته باشد. در این گزارش همچنین با طرح این ادعا که وجود تاسیسات مخفی اتمی دیگر در اراضی جمهوری دموکراتیک خلق کره بسیار محتمل است، آمده است: فعالیت رآکتور پنج مگاواتی کره شمالی که از سال 2013 به بعد آغاز شده، می تواند بروشنی بهانه و توجیه کافی را برای ساخت یک تاسیسات جدید غنی سازی به پیونگ یانگ بدهد.