آرشیو سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴، شماره ۳۲۷۵
جامعه
۱۳

ابتلای بیش از 4 درصد کودکان خیابانی تهران به ایدز

ایلنا| رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از ابتلای بیش از 4درصد کودکان خیابانی تهران به ایدز براساس مطالعه انجام شده در شهر تهران خبر داد.

مجید رضازاده گفت: براساس نتایجی که در ارزیابی ها به دست آمده: کودکان خیابانی به شدت در معرض خطر ابتلابه ایدز قرار دارند. به همین دلیل سازمان بهزیستی بر پیشگیری از ایدز در میان کودکان خیابانی متمرکز شده و اقدام به تدوین الگوی پیشگیری از ایدز در میان کودکان خیابانی کرده که در این برنامه کودکان مبتلارا شناسایی کرده و آزمایش های ضروری را انجام می دهیم و همچنین انجام غربالگری در خصوص ابتلابه ایدز کودکان خیابانی و توزیع اقلام بهداشتی برای پیشگیری از ایدز نیز از دیگر موضوعات مورد نظر در این طرح است که طی سال جاری به طور قطع در تهران انجام شده و در صورت امکان، اجرای آن را به استان های فارس و خراسان رضوی گسترش خواهیم داد. اما باید ارزیابی های لازم در سایر استان ها انجام شده و مشخص شود در کدام استان ها شیوع ابتلابه ایدز یا احتمال ابتلابه ایدز در میان کودکان خیابانی بیشتر است.

رضازاده درباره علل افزایش خطر ابتلابه ایدز در میان کودکان خیابانی توضیح داد: مصرف مواد اعتیادآور و رفتارهای جنسی ناایمن دو عاملی هستند که زمینه ابتلابه ایدز را افزایش می دهند. کودکان خیابانی براساس ارزیابی ها و نیز به این دلیل که در خیابان ها کمتر تحت محافظت قرار دارند، در معرض این عوامل هستند: یعنی گرایش به مواد در میان آنان بیش از سایر کودکان است. همچنین این کودکان بعضا تحت سوءاستفاده و خشونت جنسی بوده و در نتیجه در معرض رفتارهای جنسی ناایمن هستند.