آرشیو چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴، شماره ۳۲۸۲
جهان
۶

بروکسل: درهای اتاق مذاکره باز است

موضوع بدهی مالی یونان تمام قاره سبز را تحت تاثیر قرار داده و این موضوع سر خط همه خبرهای رسانه های اروپایی و حتی امریکایی را تشکیل می دهد تا جایی که مصاحبه تلویزیونی الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان در تلویزیون دولتی این کشور در بسیاری از شبکه های بین المللی اروپایی و امریکا به طور زنده پخش شد: در حالی که سیپراس می گوید که یونان قبل از اینکه اروپایی باشد و اتحادیه یورو تشکیل شود، مهد دموکراسی بود. ظاهرا همین مواضع قاطع آتن، بار دیگر موجب نرمش در بروکسل شده است.

روز گذشته تنها چند ساعت مانده تا پایان مهلت قانونی یونان برای بازپرداخت یکی از اقساط بزرگ خود به صندوق بین المللی پول، رهبران اتحادیه اروپا اعلام کردند درهای اتاق مذاکره درباره بحران بدهی ها هنوز به روی رهبران یونان باز است. در حالی که اتحادیه یورو قبلااعطای فرصت به آتن تا برگزاری همه پرسی را رد کرده بود، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا از مردم یونان خواست در همه پرسی پنج جولای، به شرایط پیشنهادی اتحادیه اروپا برای نجات مالی دولت یونان رای مثبت بدهند.

به نظر می رسد تاثیر جدی تر شدن بحران یونان بر سقوط شاخص بازارهای بورس در آسیا، اروپا و امریکا، بروکسل را ناگزیر از حلقه کردن دست خود در دست آتن کرده است. در این راستا رویترز گزارش داد که اتحادیه اروپا پیشنهاد جدیدی را به نخست وزیر این کشور ارایه داده است. دفتر نخست وزیر یونان اعلام کرد که در حال بررسی پیشنهاد جدید رییس شورای اروپاست که شامل بخشش بدهی هایی می شود که باید تا اکتبر (مهر/ آبان) پرداخت شود. این پیشنهاد همچنین راهکارهای جدیدی را برای کاهش ندادن دستمزد مستمری بگیران در بر می گیرد. یونان که باید روز گذشته یک میلیارد و 600 میلیون یورو از بدهی خود را به صندوق بین المللی پول پرداخت می کرد، از پنج ماه قبل با وام دهندگان بین المللی بر سر شرایط بازپرداخت بدهی ها در حال مذاکره است.

با شکست مذاکرات دولت الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان با وام دهندگان بین المللی، آتن به همه پرسی روی آورد و بانک مرکزی اروپا از مخالفت با اختصاص اعتبار بیشتر به یونان برای حمایت از بانک های این کشور خبر داد تا یونان برای جلوگیری از ورشکستگی بانک ها اعلام کند بانک ها و بازار بورس و اوراق بهادار، تمام این هفته تعطیل خواهند بود و برداشت روزانه از دستگاه های خودپرداز به 60 یورو در روز محدود می شود.