آرشیو چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴، شماره ۳۲۸۲
دیپلماسی
۱۲

هدف شفافیت جاسوسی از تاسیسات نظامی نیست

وزیر امورخارجه آلمان با بیان اینکه دستیابی به توافق جامع نیازمند اراده سیاسی است، تاکید کرد: متن توافق جامع هسته ای باید غیرقابل تفسیر باشد و تحریم های اقتصادی و مالی باید در مرحله اول توافق لغو شود. فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امورخارجه آلمان در گفت وگو با ایرنا در برلین گفت: ایرانیان باید بتوانند به سرعت از منافع توافق جامع هسته ای بهره مند شوند. مهم ترین محور صحبت های وزیر امور خارجه آلمان به شرح زیر است:

ما در لوزان به چارچوب توافقی تاریخی دست یافتیم و به این ترتیب توانستیم چیزی را ثابت کنیم که بسیاری نسبت به آن تردید داشتند: اینکه دست یافتن به توافقی ممکن است که طی آن ایران امکان یابد در راستای همگونی تکنولوژیک و اقتصادی خود از انرژی هسته ای به طور صلح آمیز استفاده کند و تحریم ها علیه ایران خاتمه یابد و همزمان با آن جامعه جهانی به صورت پایدار و قابل وارسی اطمینان یابد که ایران به سمت تولید سلاح های هسته ای نخواهد رفت.

برای ما شفافیت یک معیار تعیین کننده است. بخشی از این شفافیت این است که آژانس بین المللی انرژی اتمی قادر باشد رعایت توافقات را در همه نقاط کشور و به طور کامل کنترل کند. من می دانم که در این مورد در ایران دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. ولی معتقدم این مساله قابل حل است. بنابراین مساله اینجا کسب اطلاع و جاسوسی از تاسیسات نظامی نیست.

تعدادی مسائل فنی پیچیده وجود دارند که هنوز باید حل شوند، از جمله در بخش توسعه سانتریفیوژها و همچنین مکانیسم های لغو تحریم ها. با وجود این در اینجا هم اعتقاد دارم چنانچه اراده سیاسی وجود داشته باشد می توانیم راه حل هایی پیدا کنیم.

ما پیشنهاد کردیم که در همان نخستین مرحله، کلیه تحریم های اقتصادی و مالی را تخفیف دهیم. این امر برای ایرانی ها بهبود بسیار سریع و قابل لمسی را به همراه خواهد داشت. کارشناسان تخمین می زنند که لغو تحریم ها به یک رشد اقتصادی پنج تا هفت درصدی و کاهش بیکاری تا میزان سه درصد منجر خواهد شد.

آلمان تا قبل از مناقشه هسته ای فقط بزرگ ترین شریک تجاری ایران نبود. آلمان سالانه 5/1 میلیون تن نفت خام از ایران وارد می کرد و در ایران کامیون ها و موتورها و ماشین آلات آلمانی تولید می شدند. اگر موفق شویم پرونده هسته ای را حل کنیم شانس خواهیم داشت آن دوران را تجدید کنیم.