آرشیو دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۰۰
اقتصادی
۴

سرپرست مرکز نوغانداری کشور خبر داد:تولید 800 تن پیله تر ابریشم بدون بار مالی برای دولت

سرپرست مرکز نوغانداری کشور گفت: امسال در مجموع 800 تن پیله تر ابریشم تولید می شود بدون اینکه برای دولت بار مالی داشته باشد.

علی اصغر داداش پور در گفت وگو با فارس درباره وضعیت تولید پیله کرم ابریشم اظهار کرد: با توجه به توزیع حدود 29 هزار جعبه تخم نوغان در بین نوغانداران سراسر کشور، پیش بینی می شود امسال در مجموع بالغ بر 800 تن پیله تر ابریشم تولید شود و از این میزان، حدود 135 تن نخ ابریشم به دست می آید.

وی ادامه داد: به دلیل نیاز و کشش بازار برای خرید پیله تر ابریشم، تولید این محصول هیچگونه بار مالی برای دولت نداشت.

سرپرست مرکز نوغانداری کشور افزود: بیش از 95 درصد پیله تر ابریشم تولید شده در سال جاری، توسط بخش غیردولتی با قیمت متوسط 200 هزار ریال از نوغانداران خریداری شده است.

داداش پور با بیان اینکه امسال قیمت تضمینی پیله تر ابریشم 15هزار و 100 تومان است ادامه داد: پیش بینی می شود تا اواخر هفته آینده، باقی مانده تولیدات پیله تر ابریشم در گیلان جمع آوری و خریداری شود.

سرپرست نوغانداری کشور با بیان اینکه نوغانداری از جمله مشاغلی است که مردم در سال های گذشته از آن دست کشیده بودند، گفت: این شغل از مشاغل جانبی و مکمل در بخش کشاورزی محسوب می شود و مدت اشتغال آن در سال 45 روز است.

داداش پور به برخی از ویژگی های این شغل اشاره کرد و گفت: نوغانداری سرمایه بر نیست ضمن اینکه بازگشت سرمایه آن سریع است.

وی با بیان اینکه مشارکت زنان در این شغل حداکثری است، بیان داشت: در اواخر دهه 70 بالغ بر پنج هزار تن پیله تر ابریشم در کشور تولید می شد که از آن به بعد با افول همراه شد.

سرپرست مرکز نوغانداری کشور با بیان اینکه ما به دنبال ترغیب مردم به کشاورزی و نوغانداری هستیم، اظهار داشت: در 10 سال گذشته در حوزه نوغانداری فرصت های زیادی از دست رفته که با اصلاح مرکز نوغانداری و با توجه به ظرفیت های موجود دنبال احیای آن هستیم.

داداش پور بیان داشت: برای احیای این صنعت احیای توتستان ها به ویژه در اراضی شیبدار و حاشیه مزارع از برنامه های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: افزایش قیمت تضمینی و نزدیک کردن قیمت تضمینی به قیمت توافقی و کنترل تعرفه ها هم از راه هایی است که می توان این صنعت را احیا کرد.