آرشیو دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴، شماره ۵۹۷۱
ایران زمین
۲۸

آوارگی روستاییان حاشیه سد <گتوند> 40 ماهه شد

آوارگی روستائیان اطراف سد گتوند در خوزستان که با آبگیری این سد مجبور به ترک محل زندگی خود شده بودند به 40 ماه رسید و روستائیان همچنان منتظر مساعدت مسئولان برای رفع مشکلاتشان هستند.

به گزارش ایرنا، آوارگی مردمی که در نتیجه آبگیری سد ناچار شدند خانه های خود را ترک کنند، اکنون به 40 ماه رسیده است. در این مدت برخی، حاشیه نشین شهرهای مسجدسلیمان، لالی، بازفت، اندیکا و شوشتر شدند. «شهرام محتشم خانی» مسئول امور حقوقی و تملک اراضی سد گتوند معتقد است، 90 درصد مستحدثات را خریداری کردیم و خوشبختانه هیچ مشکلی با مردم ساکن در این منطقه نداشتیم و مردم همکاری خوبی داشتند.

محتشم خانی تاکید می کند: تمام اقدامات شرکت آب و نیرو در تملک اراضی و خانه ها منطبق با لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی و عمرانی دولت است و ما با رعایت قوانین و با یک هیات کارشناسی شامل منتخب مردم، منتخب دستگاه اجرایی و مورد تایید دوطرف نظر این هیات، تملک ها را انجام دادیم که به استناد ماده 3، قطعی و اجرای آن الزامی است. وی اظهارمی دارد: تملک تمام اراضی به جز منطقه آب ماهیک و روستاهای «گلزاری» و «برآفتاب» انجام شده و شرکت هنوز با 22 خانوار به توافق نرسیده است.

محتشم خانی اختلاف این شرکت با 280 خانوار روستایی حاشیه این سد را تکذیب می کند و با بیان اینکه استانداری خوزستان آمار صحیحی از روستائیان ندارد، می افزاید: بر اساس طرح کاداس که تهیه کردیم در منطقه گلزاری و برآفتاب 28 خانه قرار داشت و فقط 9 خانه مسکونی بودند که از این تعداد 6 نفر راضی به معامله شدند و پول گرفتند، 22 نفر نیز امتناع کردند که 17 نفر پس از تودیع پول خود را دریافت کردند.

وی با تاکید بر قانونی بودن تملک اراضی، می گوید: بالاترین قیمت در آن زمان هر هکتار 135 میلیون ریال قیمت گذاری شد و 15 درصد اضافه به اهالی روستای گلزاری پرداخت شد.