آرشیو دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴، شماره ۴۳۰۰
جهان
۶

پس لرزه های حوادث تروریستی در تونس

در حالی که حدود یک هفته از حادثه تروریستی بندر السوسه در تونس می گذرد، پیامدهای این حادثه همچنان ادامه دارد. تازه ترین خبر در این زمینه را ظافر ناجی، مشاور اطلاع رسانی نخست وزیر تونس اعلام کرد. او گفت: به دنبال حمله اخیر به هتل شهر السوسه، تعداد زیادی از مسئولان امنیتی تونسی برکنار شده اند.

وی تاکید کرد: همان طور که خلاامنیتی وجود دارد، خلاسیاسی نیز وجود دارد و در این راستا، استاندار شهر السوسه و تعدادی از مسئولان پلیس تونس برکنار شدند.

این در حالی است که شنبه شب نیز باجی قائد السبسی، رئیس جمهور تونس با اعلام وضع فوق العاده در کشورش طی یک سخنرانی، به توضیح بیشتر در مورد این تصمیم و دلایل آن پرداخت. السبسی در نطق تلویزیونی خود گفت: شرایط دشواری در تونس ایجاد شده است که می توان آن را شرایط اضطراری و فوق العاده توصیف کرد و باید در این اوضاع، اقدامات اضطراری اتخاذ کنیم تا بتوانیم از عهده این وضع برآییم. رئیس جمهور تونس با اشاره به این که شکاف های متعدد امنیتی در تونس وجود دارد، گفت: ما فکر می کردیم حملات تروریستی که در موزه باردو (در ماه مارس) رخ داد، آخرین نمونه بود، ولی این گونه نبود. السبسی با بیان این که نیروهای مسلح تونس برای مقابله با حوادث تروریستی در آماده باش کامل قرار دارند، تاکید کرد، باید رسانه ها در شرایط کنونی و اضطراری تونس به اوضاع این کشور توجه ویژه ای داشته باشند. السبسی گفت: اگر اقدامات لازم انجام نگیرد و حوادث تروریستی نظیر السوسه بار دیگر تکرار شود، دولت تونس سقوط خواهد کرد و وظیفه رئیس دولت این است که با این فعالیت های تروریستی مقابله کند.

سابقه تاریخی کشورهای عربی نشان می دهد هر زمانی که در یکی از کشورهای عرب منطقه حالت فوق العاده اعمال می شود، در واقع هدف این است که دامنه فعالیت دولت در سرکوب بیشتر شده و به بهانه مبارزه با تروریسم، شهروندان عادی نیز تحت شنود و کنترل شدید قرار داده شوند.

در خبر دیگری، یک مسئول عالی رتبه تونسی اعلام کرد تحقیقات ما نشان می دهد که رهبران انصارالشریعه در تونس همان کسانی هستند که حمله هفته گذشته را برنامه ریزی کرده بودند.