آرشیو سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۰۱
حوادث - اخبار کشور
۱۱

پرورش ماهی دربیابان های چین!

تجربه چین در پرورش ماهی وسط بزرگ ترین صحرای این کشور و جلوگیری از گسترش بیابان ها، الگویی مثبت برای کشورهایی است که بیابان های فراوان دارند.

به گزارش تارنمای چنل نیوز آسیا، هر سال بیش از 600 تن ماهی قزل آلای رنگین در صحرای «کومتاگ» در استان گانسو پرورش داده و به سراسر چین ارسال می شود.

شرکت بیبو، با سیاست های تشویقی دولت، سرمایه گذار و بنیان گذار این پرورشگاه بزرگ ماهی است. «بیبو» در سال 2001 میلادی، 16 میلیون دلار برای این مرکز سرمایه گذاری کرد.«وانگ یونگبین» مدیرعامل این شرکت با اشاره به چالش های پرورش ماهی در صحرا یادآور شد که «بیبو» آب مورد نیاز برای حوزه های پرورش ماهی را با کشیدن جویبارهایی از یخچال های طبیعی مجاور تامین می کند. همین جویبارها مانع از ایجاد سیل های ناگهانی و موسمی می شوند.وی افزود: همچنین کاشت درخت در مجاورت کشتزارهای پرورش ماهی، جلوی تشکیل ریزگردها را به گونه ای ملموس گرفته است.

«وانگ» پرورش ماهی در بیابان را «کشاورزی پربازده» نامید و افزود: زراعت نیازمند آب فراوان است، اما پرورش ماهی به آب بسیار کمتر نیاز دارد. این کار را در اصطلاح، کشاورزی پربازده می گویند.گفتنی است، بیابان دو میلیون و 600 هزار کیلومتر از سرزمین چین که معادل یک سوم از مساحت این کشور است را پوشانده است. تجربه مثبت بیبو در پرورش ماهی وسط صحرا همزمان با طرح های بیابان زدایی، می تواند الگویی خوب برای دیگر مناطق چین و دیگر کشورهای خشک باشد.