آرشیو دوشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۸۶
ایران زمین
۱۴

اعتراض به قطع درختان دراحداث خط < بی آرتی> رشت

در زمان تصویب طرح اتوبوس های تندرو (بی آر تی) رشت، حرفی از قطع درختان مطرح نبود.

«فرانک پیشگر» رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی کلانشهر رشت در گفت و گو با ایرنا با بیان مطلب فوق افزود: شهرداری برای اجرای طرح بی آر تی در محدوده میدان حشمت تا مصلی، مصوبه شورای اسلامی شهر رشت را دارد که این مصوبه نیز از سوی کارگروه فنی ترافیک استان تایید شده است. وی با بیان اینکه تامین اعتبار برای اجرای این طرح در بودجه 94 شهرداری رشت دیده شده، اظهار داشت: در اجرای این طرح، درختکاری جزو برنامه ها بود اما حرفی از قطع درخت نبود. پیشگر با اشاره به قطع 37 اصله درخت در خیابان امام خمینی(ره) در راستای اجرای این طرح خاطرنشان کرد: شهرداری برای قطع درخت، مجوز2 عضو از 3 عضو کمیسیون ماده7شهرداری را داشت و بر این اساس توانست به قطع این درختان اقدام کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت عمر برخی از درختان قطع شده را 30 سال و تعدادی را 70 سال عنوان و تصریح کرد: اگرچه قرار است 480 اصله درخت در محدوده طرح بی آر تی کاشته شود، اما نمی تواند جایگزین درختانی با عمر بالاباشد.

وی طرح بی آر تی را از طرح های توسعه شهری دانست و یادآور شد: برای انجام هر طرح توسعه ای، باید ارزشگذاری درستی صورت گیرد. سخنگوی شهرداری رشت قطع درختان را براساس قانون از اختیارات شهرداری دانسته و معتقد است، شهر رشت مشکلات ترافیکی دارد و نیازمند طرح های توسعه شهری است ولی در عین حال، طبق قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهر، بر کاشت تعدادی دیگر از درختان اهتمام داریم. طرح ایجاد خط ویژه اتوبوسرانی شهر رشت از میدان حشمت تا میدان گیل در خیابان امام خمینی(ره) اخیرا به مرحله اجرا درآمده است. این مسیر با ایجاد نخستین خط ویژه در رشت و با کمترین توقف اتوبوس ها سعی در رفع بخشی از مشکلات ترافیکی شهر دارد. شهرداری رشت به بهانه اجرای این طرح، شبانه 37 اصله درخت درخیابان امام خمینی(ره) حدفاصل میدان فرهنگ تا چهارراه قدس را قطع کرده است.