آرشیو دوشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۳۵۳۸
نفت و پتروشیمی
۱۱

دورخیز پالایشگاه های آفریقای جنوبی برای خرید نفت ایران

پالایشگاه ها از تمایل خود برای از سرگیری خرید نفت خام ایران پس از لغو تحریم ها خبر دادند. به گزارش خبرگزاری رویترز، اپراتورهای پالایشگاه های آفریقای جنوبی اعلام کردند: در حالی که پس از حصول توافق هسته ای هنوز تحریم های ایران به طور کامل لغو نشده است، چهار پالایشگاه نفت آفریقای جنوبی برای خرید محموله های نفت خام این کشور دست نگه داشتند و محتاط هستند.

پیش از اعمال تحریم ها علیه تهران، ایران بزرگترین تامین کننده نفت خام آفریقای جنوبی بود و روزانه حدود 380 هزار بشکه نفت از ایران وارد می کرد. مایته انکوانا مشابانه، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی چندی پیش در سفرش به تهران اعلام کرده بود که این کشور خواهان از سرگیری خرید نفت خام از ایران است. کارن بایموگیشا، سخنگوی منطقه ای شرکت بی پی در آفریقای جنوبی گفت: بی پی از تحریم های علیه ایران تبعیت می کند، بنابراین تا زمان لغو تحریم ها، سیاست خود را تغییر نمی دهد. وی افزود: این پالایشگاه آفریقای جنوبی هنوز برنامه ای برای خرید نفت خام ایران ندارد.

سخنگوی منطقه ای شرکت انگلیسی-هلندی شل که با همکاری بی پی اداره پالایشگاه ساپرف (SAPREF) بزرگترین پالایشگاه آفریقای جنوبی در شهر دوربان را بر عهده دارند، سخنانی مشابه سخنگوی بی پی مطرح کرد. پالایشگاه ساپرف آفریقای جنوبی ظرفیت تولید و پالایش روزانه 180 تا 190 هزار بشکه نفت خام را دارد. شرکت شل در بیانیه ای اعلام کرد که از تحریم های بین المللی علیه ایران تبعیت می کند و در عین حال خواهان توسعه فعالیت های خود در ایران پس از لغو تحریم هاست.