آرشیو دوشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۳۵۳۸
باشگاه مدیران
۲۲
پرسش امروز

استراتژی بازاریابی در صنعت فولاد؟

زهرا مسافر

گروه بنگاه ها- توافق جامع هسته ای ایران با قدرت های جهانی در حالی خوش بینی های فراوانی را در بخش های مختلف اقتصادی به همراه آورده است که به نظر می رسد این خوش بینی در بخش فولاد با چالش هایی همراه باشد.

بررسی چالش های صنعت فولاد در حالی که این صنعت و بازار آن رکودی نزدیک به دو سال را پشت سر می گذارد از آنجا اهمیت دارد که به نظر می رسد این چالش ها به واسطه مشکلاتی که از قبل وجود داشته اند، در زمان رکود سرباز کرده و بیش از پیش خودنمایی کرده اند. از نگاه کارشناسان در شرایطی که این صنعت به واسطه بهبود فضای بین المللی در آستانه تحول قرار دارد، شناسایی موانع توسعه صنعت فولاد می تواند به شفافیت فضا کمک کند.

به عقیده کارشناسان یکی از مشکلاتی که نه فقط طی دو سال گذشته، بلکه از سال ها قبل نیز واحدهای تولیدکننده فولاد را تحت تاثیر خود قرار داده، نبود استراتژی بازاریابی است؛ به گونه ای که واحدهای تولیدکننده فولاد کمتر بر اساس یک بازاریابی حساب شده در بازار عمل کرده اند. در واقع واحدهای تولیدی هیچ گاه به سوی بازاریابی و نیازسنجی بازار گام برنداشته اند، به همین علت هم از زمانی که مسکن مهر با مشکلاتی همراه شد این صنعت نیز تحت تاثیر قرار گرفت و فروش واحدهای فولادی با افت چشمگیری همراه شد.

از سویی دیگرنیاز به بازاریابی در بازارهای خارجی نیز احساس می شود؛ در شرایطی که با لغو تحریم های بین المللی علیه ایران یکی از نیازهای اساسی صنعت فولاد کشور، بازاریابی بین المللی برای تولیدات فولادی است. کارشناسان می گویند برای بازاریابی در مقاصد بین المللی می توان از کشورهای همسایه یا کشورهایی شروع کرد که ارتباط سیاسی خوبی با آنها وجود دارد، به این ترتیب محصولات فولادی ایران می توانند در سایه یک بازاریابی مناسب جایگاه خود را در بازارهای بین المللی پیدا کنند.