آرشیو دوشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۳۵۳۸
تاریخ و اقتصاد
۳۰
گاهشمار

روز ملی «کرمانشاه گهواره تمدن»

گروه تاریخ و اقتصاد: به پیشنهاد معاونان گردشگری کرمانشاه و با تایید مجلس شورای اسلامی، 5 مرداد ماه به عنوان روز ملی «کرمانشاه گهواره تمدن» نام گذاری شده است.

شهر کرمانشاه بزرگ ترین شهر کردنشین و مهم ترین شهر در منطقه مرکزی غرب ایران است. کرمانشاه از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران به شمار می رود و پیدایش آن به سده چهارم میلادی باز می گردد و از آن دوران تا حمله اعراب به ایران به عنوان دومین پایتخت ساسانیان مورد توجه حکومت بود. در دوران سلجوقیان در قرن یازدهم میلادی کرمانشاه به عنوان شهر ارشد کردستان انتخاب شد. این شهر در دوران قاجار دوباره شکل شهرنشینی خود را باز یافت.کرمانشاه به دلیل قرارگرفتن در چهارراه دو محور شمال به جنوب و خاور به باختر و نیز همسایگی با کشور عراق و واقع شدن بر سر راه شهرهای زیارتی کربلاو بغداد از اهمیت بسیاری برخوردار است. این شهر در پیروزی جنبش مشروطه سهمی بسزا داشت. کرمانشاه در جنگ جهانی اول و دوم به تصرف نیروهای بیگانه درآمد و پس از پایان جنگ تخلیه شد. همچنین این شهر در جنگ ایران و عراق، خسارت های زیادی دید که تبعات آن همچنان پابرجاست.

شهر کرمانشاه یکی از شاهراه های ارتباطی خاور و باختر و کهن ترین راه گذر از ایران به میان رودان است. کرمانشاه دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است. کرمانشاه مرکز کشاورزی ایران است و بیشتر درآمد اقتصادی این شهر نیز از این راه است. در حوزه شهرستان کرمانشاه دو شهرک صنعتی وجود دارد که بیش از 256 واحد صنعتی و تولیدی در آن احداث شده است. مهم ترین کارخانه های شهر کرمانشاه عبارتند از: کارخانه های قند، پالایشگاه کرمانشاه، پالایشگاه نفت آناهیتا، مجتمع پتروشیمی کرمانشاه، کارخانه سیمان غرب، کارخانه سیمان سامان و کارخانه اسید سیتریک کرمانشاه (تنها کارخانه اسیدسیتریک خاورمیانه.)در سال 1301 وجود نفت خام به مقدار کافی در غرب ایران به اثبات رسید و از این زمان فعالیت استخراج و پالایش با احداث شرکت پالایش نفت کرمانشاه که در آن زمان «پالایشگاه کرمانشاه» نام داشت شروع شد.