آرشیو دوشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۸۴۳۷
اقتصادی
۴

فضل الله فرخ: اعتمادی بین دولت و بازاریان در امر مالیات وجود ندارد

فضل الله فرخ مسئول انجمن اسلامی صنف آهن فروشان در گفتگو با خبرنگار ما در پاسخ به این سئوال که برخی از اصناف نسبت به شیوه مالیات گیری دولت اعتراض دارند شما بفرمایید این شیوه و رفتار به لحاظ قانونی چه ایرادی دارد، گفت: اعتماد متقابل بین دولت و بازاریان وجود ندارد، یعنی کسبه حرف آنان را باور ندارند و آنان نیز اعتمادی به کسبه ندارند. شاید عده ای اندک نخواهد با اداره مالیات صادقانه برخورد کنند ولی همه این گونه نیستند، لذا اداره مالیات همه را با یک چوب می راند، در حالی که در گذشته بین اتحادیه و اداره مالیات تفاهم برقرار بود که هم آنان به هدف خود می رسیدند و هم کسبه دچار مشکل نمی شدند.

وی گفت: متاسفانه دو سالی است که این تفاهم از بین رفته است. نکته دیگر اینکه مالیات دیگری تحت عنوان ارزش افزوده به کسبه تحمیل شده است و گاهی چند بار در سال تکرار می شود. امروزه کار به جایی رسیده که در صنف آهن فروشان بیش از هزار واحد یا تعطیل کرده اند یا مغازه خود را اجاره داده اند که این امر ناراحتی و بیکاری به وجود آورده است. فرخ اضافه کرد: همان طور که همگان اطلاع دارند وضعیت بازار امروزه چگونه است، رکود سراسر بازار را فرا گرفته است و اداره مالیات این امر را نمی پذیرد. نوسان قیمت بازار را همه شاهد هستیم ولی اداره مالیات بنا دارد کسری بودجه دولت را از طریق دریافت مالیات بالاتامین کند، در حالی که درآمد مردم بسیار پایین است، چون 80 درصد بازار در دست دولت است و 20 درصد در اختیار مردم در حالی که دولت می خواهد 80 درصد درآمد خود را از طریق 20درصد کسب کند.

وی در پاسخ به این سئوال که به عقیده شما شیوه اخذ مالیات از اصناف چگونه باید باشد، گفت: همانطور که ابتدا گفتم باید اعتماد متقابل باشد و مسئولین اداره مالیات کمی دقیق تر بررسی کنند چون میزان مالیات بستگی به نظر ممیزی دارد. به نظر من اگر 50درصد درآمد کسبه تحت عنوان مالیات اخذ شود کسبه راضی هستند و واحد صنفی تعطیل نمی شود ولی گاهی مشاهده می شود تا سقف صد درصد درآمد یک واحد صنفی مشمول مالیات می شود که این امر عاملی برای به تعطیلی کشیده شدن واحد صنفی می شود.