آرشیو دوشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۳۵۳۸
دنیا
۴

حمایت اسد از مذاکرات صلح در سوریه

گروه جهان: اسد برای نخستین بار از مذاکرات سوری-سوری حمایت کرد و گفت حتی اگر این مذاکرات تاثیر کمی داشته باشد با آن موافق است. برخی می گویند رویکرد تازه اسد، می تواند حاصل توافق ایران با کشورهای غربی باشد. در این راستا رئیس جمهوری سوریه دیروز در میان جمعی از مسوولان و اعضای سازمان های مردمی و سندیکاهای شغلی تاکید کرد غرب امروز نمی خواهد که تروریسم را از بین ببرد بلکه هدفش کنترل و هدایت تروریسم است و چیزی که غرب انجام می دهد در حقیقت کنترل تروریسم است نه نابودی آن.

بشار اسد تاکید کرد که هیچ راه حل سیاسی واقعی برای حل بحران سوریه وجود ندارد مگر اینکه این راهکار با پایان دادن به تروریسم همراه باشد. اسد تاکید کرد در سال های گذشته این منطقه بود که تروریست به غرب می فرستاد و حالاغرب است که به منطقه تروریست اعزام می کند. رئیس جمهوری سوریه با بیان اینکه روسیه و چین دیوار امنیتی سوریه و دژ دفاعی سوریه در شورای امنیت بودند، عنوان کرد: ما با هر مذاکره سیاسی موافقیم حتی اگر تاثیر کمی در حل بحران سوریه داشته باشد. اسد خاطرنشان کرد ما بر اعتقادمان به اینکه مساله اصلی تروریسم و حمایت از آن است، پایبندیم و طرفدار حل سیاسی بحران هستیم. ما خواهان مذاکرات سوری- سوری بدون دخالت خارجی هستیم.

اسد همچنین در این گفت وگوی تلویزیونی گفت: ارتش سوریه با کمبود نیروی انسانی مواجه است و از این رو ارتش مجبور شده اولویت خود را دفاع از مناطق حساس قرار بدهد. همزمان خبرگزاری دولتی سانای سوریه گزارش داد دولت بشار اسد روز شنبه 3 مرداد ماه طی حکمی همه افرادی را که از خدمت سربازی اجباری فرار کرده و قانون خدمت نظام وظیفه را نادیده گرفتند، چه آنها که در داخل کشورند و چه آنها که در خارج از کشور اقامت دارند، مشمول عفو عمومی قرار داد. برخی از دیپلمات های غربی می گویند این عفو عمومی از سوی دولت، نشانه روشنی از ضعیف تر شدن ارتش سوریه و نیاز دولت به نیروهای بیشتر برای ادامه جنگ است. ارتش سوریه با کمبود جدی نیرو روبه رو است. ارتش سوریه در ماه های گذشته کنترل خود را بر مناطقی از استان مهم ادلب در شمال غربی سوریه از دست داده است.