آرشیو سه‌شنبه ۶ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۸۷
سلامت و زیبایی
۱۵

الو دکتر -88761720

دیابت کودکان مادرزادی نیست

دکتر امیرکامران نیکوسخن (متخصص دیابت)

زنی 28 ساله هستم که از کودکی به دیابت مبتلابودم. هم اکنون در ماه چهارم بارداری قرار دارم و ترس از به دنیا آوردن نوزادی مبتلابه دیابت همه زندگی مرا فرا گرفته است. لطفا مرا راهنمایی کنید؟

دیابت بیماری مادرزادی نیست. تعداد نوزادانی که با دیابت به دنیا می آیند به قدری کم است که به چشم نمی آید. در چنین شرایطی بهتر است والدین نگرانی از دیابت مادرزادی را از ذهن شان دور کنند. دیابت معمولا اکتسابی است و در سنین بعد از نوزادی فرد را مبتلامی کند. دیابت نوع یک که عموما دیابت کودکی و نوجوانی است اغلب در سنین 8 تا 10 سالگی نمایان می شود.

البته گاهی هم در سنین پایین تری مانند 15 ماهگی یا 2 سالگی هم دیده می شود اما این کودکان در هنگام تولد به دیابت مبتلانبودند.

در واقع باید گفت ابتلابه این نوع دیابت ارتباطی به سابقه خانوادگی و شیوه زندگی فرد ندارد زیرا دیابت نوع یک، بیماری خود ایمنی است که در آن دستگاه ایمنی بدن دچار اختلال می شود و به جای اینکه با ویروس ها، انگل ها و باکتری ها بجنگد به سلول های خودی، حمله می کند. گاهی دستگاه ایمنی به پوست حمله می کند و باعث ایجاد لوپوس می شود و گاهی هم به سلول های انسولین ساز لوزالمعده حمله می کند و فرد دچار دیابت نوع یک می شود.

گاهی بعد از ابتلابه یک بیماری ویروسی مانند آبله مرغان یا سرماخوردگی، ماشه حمله ایمنی کشیده می شود و دستگاه ایمنی به اشتباه به سلول های انسولین ساز که شبیه ویروس ها هستند، حمله می کند. دیابت نوع یک راهی برای پیشگیری ندارد و درمان آن تنها تزریق انسولین است.