آرشیو چهارشنبه ۷ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۸۸
سلامت و زیبایی
۱۵

الو دکتر - 88761720

تماشای خورشید گرفتگی به چشم آسیب

دکتر هوشنگ فقیهی ( جراح و فوق تخصص بیماری های شبکیه و لیزر)

مردی 35 ساله هستم. از سال گذشته با تماشای کسوف، دچار مشکلات چشمی شدم. پزشکان آن را رتینیت خورشیدی اعلام کردند. این درحالی است که شنیده بودم نگاه کردن به نورخورشید می تواند آسیب زا باشد. لطفا مرا راهنمایی کنید؟

رتینیت خورشیدی یا همان رتینوپاتی کسوف نوعی از آسیب چشمی است که در اثر تابش اشعه به چشم ایجاد می شود. در حقیقت نگاه مستقیم و بدون فیلتر به خورشید در هنگام کسوف می تواند منشا آسیب های فراوان به چشم باشد.

در حالت طبیعی تشعشعات خورشید مانع از خیره شدن به خورشید خواهد شد اما بعضی جوانان تحت تاثیر برخی داروها و موادمخدر به خورشید خیره می شوند که این امر صدمه به ماکولای چشم را به دنبال خواهد داشت.

از این رو عده ای با تصور اینکه تماشای خورشید در هنگام کسوف به چشم آسیبی نمی رساند بدون فیلتر به تماشای این پدیده طبیعی می نشینند در حالی که در این شرایط سیستم نوری چشم مانند لنزی قوی عمل کرده نور خورشید را روی یک نقطه کوچک از ماکولای چشم متمرکز می کند. ادم حاصل از سوختگی در بافت شبکیه ممکن است خفیف بوده یا اینکه آنقدر شدید باشد که موجب نقص دائمی در قدرت بینایی شود.

بنابراین توصیه می شود در هنگاه تماشای کسوف خورشید از فیلتر های مناسب استفاده شود تا از رتینوپاتی کسوف پیشگیری کرد. البته مطمئن ترین راه برای جلوگیری از آسیب دیدگی چشم این است که پدیده کسوف یا خورشید گرفتگی را از طریق تلویزیون تماشا کرد.