آرشیو پنجشنبه ۸ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۸۹
اقتصادی
۶

گزارش خبری

وضعیت قرمز بزرگترین سد خاکی ایران

وزیر نیرو از افت شدید ذخیره آب سد کرخه به عنوان بزرگترین سد خاکی ایران خبر داد و گفت: حجم آب موجود در مخزن این سد از 5 میلیارد مترمکعب به یک میلیاردمترمکعب کاهش یافته است.

حمید چیت چیان با تاکید بر اندازه گیری دقیق برداشت از آب های سطحی حوضه کرخه گفت: در این حوضه آبریز در سیکل معیوبی افتاده ایم که روز به روز منابع آب خود را از دست می دهیم و ادامه این روند باعث از بین رفتن زمین های کشاورزی در پایین دست رودخانه کرخه در سال های آینده خواهد شد.

وزیر نیرو اظهارداشت: از این پس تمامی نقاط برداشت از آب های سطحی در حوضه آبریز کرخه الزاما باید به دستگاه های اندازه گیری برداشت تجهیز شوند. برداشت بیش از ظرفیت در حوضه کرخه در سالیان اخیر باعث شده آب موجود در مخزن سد کرخه از 5 میلیارد مترمکعب به حدود یک میلیارد مترمکعب برسد و به دلیل کمبود آب، برنامه توسعه کشاورزی در جنوب غرب کشور از 850 هزار هکتار به حدود 320هزار هکتار کاهش یابد.

خطر خشک شدن سدها با تداوم مصرف بی ضابطه آب

همچنین معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه خشک شدن بسیاری از تالاب های سطح کشور، این تهدید را برای سدها نیز متصور می سازد گفت: ادامه افکار سنتی در خصوص مصرف آب باعث می شود در آینده شاهد خشک شدن سدها نیز باشیم. رحیم میدانی در گفت و گو با فارس با اشاره به برداشت های بی رویه آبهای سطحی در سال های گذشته و فعلی در برخی از مناطق خاطرنشان کرد: باید به بی انضباطی ها در برداشت بی رویه آب پایان بدهیم.

حفر 250 هزار حلقه چاه غیرمجاز

از سوی دیگر معاون خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه 100 هزار حلقه چاه غیرمجاز تا پیش از سال 85 حفاری شده است افزود: بر اساس گزارش های سازمان بازرسی کشور 250 هزار حلقه چاه غیرمجاز به علت مدیریت غیرمسئولانه از سال 85 تاکنون حفر شده است، یعنی 110 میلیارد مترمکعب از ذخایر زیرزمینی اضافه برداشت کردیم. علی مراد اکبری گفت: اگر فرض کنیم از هر چاهی 5 لیتر آب در ثانیه برداشت شود که عملا بیشتر از این میزان است برداشت غیرمجاز آب از سفره های زیرزمینی 20 میلیارد متر مکعب است در حالی که اگر مدیریت می کردیم هیچ مشکلی در ذخایر و سفره های آب زیرزمینی نداشتیم.