آرشیو پنجشنبه ۸ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۳۵۹
اقتصاد
۵

خبر

عمانی ها به قصد خرید گاز به ایران آمدند

ایرنا: مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: هم اکنون هیاتی از عمان برای نهایی کردن مراحل صادرات گاز به این کشور در تهران حضور دارد. علیرضا کاملی با بیان اینکه انتخاب مشاور ایرانی برای مطالعه خط لوله صادرات گاز ایران به عمان نهایی شده و هم اکنون کارهای قانونی آن برای سپردن این پروژه در حال انجام است، تصریح کرد: هم اکنون مشاور ایرانی مطالعه برای احداث خط لوله 200 کیلومتری از کوه مبارک به بندر صحار عمان انتخاب شده و کارهای قانونی آن برای سپردن این پروژه در حال انجام است. براساس توافق سال 2013 میان دو کشور، قرار است برای 15 سال روزانه 28 میلیون مترمکعب گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود که ارزش بسیار بالایی دارد و سبب تحکیم روابط دو کشور می شود. ارزش این قرارداد حدود 60 میلیارد دلار برآورده شده است.

نقدینگی؛ 816 هزار میلیاردی شد

ایسنا: نقدینگی کشور، بهار امسال را با بیش از 816 هزار میلیارد تومان به پایان رساند. در حالی آمارهای بانک مرکزی از افزایش حجم نقدینگی به 816 هزار و 600 میلیارد تومان در پایان خرداد سال جاری خبر می دهد که این متغیر در مقایسه با پایان سال گذشته با رشد 34 هزار میلیارد تومانی همراه است.

احتمال کشف ذخایر جدید نفت

شانا: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران که به منظور بازدید از موقعیت های حفاری اکتشافی به استان گلستان سفر کرده است، با بیان اینکه یکی دیگر از اولویت های وزارت نفت توجه به میادین مشترک است، تصریح کرد: مرکز ثقل مرزهای شمال شرق ایران و ترکمنستان، استان گلستان است و با توجه به اطلاعات اولیه امیدبخش در خصوص وجود میادین نفت و گاز باید مطمئن شویم که سرمایه گذاری در این حوزه با نتیجه مطلوب همراه خواهد بود. علی اصولی گفت: از دهم تیرماه امسال فعالیت های اکتشافی در استان گلستان کلید خورده و تا مهرماه با آماده سازی جاده، حفاری های اکتشافی آغاز می شود.