آرشیو یکشنبه ۱۱ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۹۱
زندگی
۱۳
تازه ها

ارتباط سر وصدا و زندگی بدون استرس

سر و صدا و شلوغی بیش از اندازه بر کیفیت زندگی تاثیر قابل توجهی داشته و سلامت جسمی و روحی افراد را در معرض خطر قرار می دهد.

صداهای گوناگونی محیط اطراف را احاطه کرده است، از بوق ممتد خودروهای در حال عبور گرفته تا صدای چرخش ماشین لباسشویی و صدای هدفون اطرافیان همه و همه باعث از میان رفتن آرامش می شود.

از آنجا که سر و صدای محیط اطراف قابل مشاهده نیست اثرات زیانبار آن روی سلامتی احساس نمی شود. به گزارش سازمان سلامت جهانی 40 درصد جمعیت اروپا در طول شب در معرض بیش از 55 دسی بل صدای بلند قرار دارند. این میزان نویز و سر و صدا باعث ایجاد اثرات ناخوشایندی بر خواب افراد، تمرکز و خلاقیت و همچنین باعث افزایش فشار خون و مشکلات قلبی می شود.

با مطالعات انجام شده روی بیش از 2000 نفر در دپارتمان محیط زیست امور شهری مشخص شد بیش از 76 درصد افراد احساس می کنند که سر و صدای موجود به میزان بسیار زیادی در کیفیت زندگی آنها موثر است، همچنین اغلب این افراد معتقدند که هیاهوی محیط کارشان باعث کاهش کارایی آنها در محل کارشان می شود.

نشستن در محیطی آرام و ساکت قبل از صرف صبحانه چه در محیط کار و چه در منزل یکی از کارهای بسیار موثر در کاهش اثرات سر و صدای محیط اطراف ماست. به علاوه یوگا و مدیتیشن باعث کمتر شدن استرس افراد، فشار خون، دردهای مزمن و خواب راحت می شود.

محققان و متخصصان علم پزشکی طی سالیان اخیر بارها معجزه درمانی سکوت در کاهش استرس و مبارزه با پریشانی و افسردگی را یادآوری کرده اند. قرار گرفتن در محیط آرام باعث می شود تا افراد عمیق تر به خود و اطرافیان بیندیشند و با شناخت و درک بهتر از خود و محیط اطراف عملکرد بهتری در فعالیت های روزانه داشته باشند.