آرشیو یکشنبه ۱۱ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۹۱
سلامت و زیبایی
۱۵
الو دکتر - 88761720

افزایش ابتلابه اسهال و استفراغ در تابستان

دکتر احمد خداداد (فوق تخصص گوارش کودکان)

دخترم شش سال دارد و حدود دو ماه پیش با گرم شدن هوا مبتلابه دردهای شکمی شده و دچار اسهال و استفراغ شد. با مراجعه به پزشک و مصرف داروهای مربوطه خوشبختانه سلامتی خود را بازیافت ولی هنوز 10 روز از پایان مصرف داروها نگذشته بود که دوباره مشکلاتش شروع شد و فهمیدم که معده دخترم بسیار ضعیف شده و با کوچکترین ناپرهیزی دوباره روز از نو و روزی از نو. چگونه می توانم معده کودکم را قوی کنم تا مشکلش زودتر حل شود؟

برنج و سیب زمینی پوره شده و پوره هویج دارای نشاسته فراوان و فیبر کم هستند که راحت هضم می شوند ولی حتما برنج را بدون روغن بپزید و به طور کلی کودک تان را از مصرف غذاهای چرب منع کنید.

مصرف موز در این دوران توصیه می شود چون هم راحت هضم می شود و هم به دلیل دارا بودن پتاسیم فراوان به حفظ مایعات در روده ها کمک می کند و از دفع آب و سایر موادی که برای بدن مفید است، جلوگیری می کند.

مصرف ماست را هم فراموش نکنید چون به حفظ باکتری های مفید موجود در روده کمک کرده و موجب تقویت سیستم گوارش بدن می شود.

بعد از بهبودی کودک تان باید به این نکته مهم توجه کنید که با مواد مغذی دارای ویتامین بدن او را تقویت کنید و در هوای گرم از بیرون بردن کودک خودداری کنید تا گرمازده نشود برای مدتی از خوراندن غذاهای چرب و همچنین تند به او خودداری کنید.