آرشیو یکشنبه ۱۱ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۳۲۰
جامعه
۱۷

طرح کاهش آلودگی هوا همچنان روی کاغذ

جایگزینی طرح محدوده کاهش آلودگی هوا با محدوده طرح ترافیک مدتی است سر زبان ها افتاده است. هرچند مسئولان شهری بر مناسب بودن این طرح پافشاری می کنند؛ اما کارشناسان پلیس راهور براین باورند که زیرساخت ها برای اجرایی شدن این طرح مناسب نیست.

دیروز معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ چالش ها و مشکلات پیش روی اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا (LEZ)را تشریح کرد و از مدیریت شهری خواست اجرای این طرح را از ناوگان حمل و نقل عمومی آغاز کند.

مراد مرادی با اشاره به تصویب طرح محدوده کاهش آلودگی هوا در شورای عالی ترافیک، گفت: این طرح که براساس آن خودروها در مناطق کم انتشار آلایندگی های زیست محیطی اجازه تردد می یابند، با هدف بهبود کیفیت هوای تهران اجرایی خواهد شد. وی با بیان این که در این طرح ابتدا خودروها براساس میزان آلایندگی شان به چهار دسته سبز، زرد، قرمز و آبی تقسیم بندی شده اند، خاطرنشان کرد: این طرح در 11 کشور اروپایی از جمله آلمان، دانمارک، سوئد و اخیرا نیز انگلستان اجرایی شده و بناست در کشورمان به مرحله اجرا دربیاید. به گفته معاون آموزش و فرهنگ ترافیک راهور تهران بزرگ، در اجرای این طرح در تهران سه شاخص سطح کیفیت و فناوری تولید خودرو، سن خودرو و معاینه فنی مد نظر قرار خواهد گرفت.

معاینه فنی چالش جدی پیش رو

به گزارش ایسنا، مرادی معاینه فنی را اولین چالش پیش روی طرح LEZ برشمرد و یادآور شد: اولین اشکال این است که برای اجرای این طرح مدیریت یکپارچه ای برای معاینه فنی وجود ندارد و پلیس و مرکز اجرائیات ما به بانک های اطلاعاتی معاینه فنی دسترسی ندارد. البته دراین باره رایزنی ها انجام شده و امیدواریم هر چه زودتر این دسترسی ها فراهم شود؛ چون در غیر این صورت ما قابلیت کنترل خودروها براساس معیار داشتن معاینه فنی معتبر را نخواهیم داشت.