آرشیو دوشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۲۱
اخبار کشور
۲

هشدار کمیسیون امنیت ملی مجلس به «آمانو»: انتقال اطلاعات محرمانه ایران به کنگره آمریکا غیرقابل بخشش است

سعید مستغاثی

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به قصد دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر حضورش در کنگره آمریکا و ارائه اطلاعات محرمانه ایران به سناتورهای این کشور تاکید کرد: توافقات ایران با آژانس نباید در اختیار دیگران قرار گیرد.

منصور حقیقت پور نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در گفت وگو با فارس با اشاره به تصمیم اخیر یوکیا آمانو مبنی بر ارائه گزارش از توافقنامه ایران و آژانس به سناتورهای آمریکایی تاکید کرد: این اقدام خلاف منطق و غیرقابل بخشش است و نباید چنین اتفاقی بیفتد.

وی تصریح کرد: ما اجازه نمی دهیم عده ای استقلال این کشور را به بهانه های مختلف زیر سوال ببرند.

این نماینده مجلس با اشاره به ضرورت تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی و رد برخی اظهارنظرهای شتاب زده در این باره خاطرنشان کرد: وقتی موافقت نامه عفو و بخشودگی زندانیان ایران و کشورهای دیگر، نیاز به تصویب در مجلس دارد، چرا نباید توافقنامه مهمی مثل 5+1 در مجلس بررسی و تصویب شود.

در همین حال محمد اسماعیلی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با تاکید بر این مطلب که نباید توافقات ایران با آژانس در اختیار دیگران قرار گیرد گفت: حضور مدیرکل آژانس در کنگره آمریکا یک اقدام مذموم است و ما نه تنها آن را عقلانی نمی دانیم بلکه نکوهش نیز می کنیم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس تاکید کرد: استقلال آژانس با حفاظت از اطلاعات ارائه شده میسر می شود در حالی که متاسفانه آژانس به این مسئله بی توجه است.

وی با تاکید بر این مطلب که درباره برجام پس از بررسی در مجلس رای گیری خواهد شد گفت: زمان رای گیری هنوز مشخص نیست.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه ارائه نظر شخصی در مورد برجام نمی تواند تاثیرگذار باشد، افزود: همه جوانب توافقنامه هسته ای (برجام) باید با دقت و رعایت جواب مختلف در شورای امنیت ملی و همچنین کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی و اعلام نظر شود.