آرشیو سه‌شنبه ۱۳ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۲۲
اقتصادی
۴

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب: 54 درصد حجم سدهای کشور خالی است

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه نیمی از حجم سدهای ایران خالی است گفت: 46 درصد حجم سدهای کشور، آب دارد.

به گزارش تسنیم، محمد حاج رسولی ها در یک نشست خبری درباره وضعیت آب کشور اظهار کرد: بیش از نیمی از حجم سدهای ایران خالی است. حجم ذخایر موجود سدهای کشور در حال حاضر 22 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب است که نشان از پر شدن 46 درصد حجم مخازن سدها دارد.

وی درباره وضعیت بارش در کشور گفت: با استناد به اسناد موجود، امسال در رتبه بندی 47 ساله، کشور از نظر میزان بارش در رتبه 39 قرار دارد. میزان بارندگی های امسال از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 188 میلی متر بوده که نسبت به درازمدت، 20 درصدکاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: در سال جاری تغییرات بارش در حوضه های آبریز اصلی یکسان نبوده، به طوری که در حوضه خلیج فارس و دریای عمان با 38 درصد کاهش و در حوضه دریای خزر با هفت درصد افزایش بارش نسبت به سال قبل روبرو هستیم. ضمن اینکه به دلیل توزیع نامناسب بارندگی ها، مدیریت منابع آب در حوضه های مختلف آبریز کشور بسیار حساس شده است.

حاج رسولی ها با بیان اینکه به جز استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و مازندران، وضعیت بارش در سایر استان ها نامطلوب است، گفت: حوضه دریاچه ارومیه که در سال های اخیر جزو حوضه های حساس بوده است نسبت به درازمدت با 9 درصد کاهش بارندگی مواجه شده، ولی نسبت به سال قبل از شرایط بهتری برخوردار است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور میزان روان آب های کشور را 38 میلیارد مترمکعب در سال جاری اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به سال گذشته با کاهش دو میلیارد متر مکعبی مواجه بوده که تاکنون 27 میلیارد متر مکعب از این روان آب ها وارد سدها شده که این میزان ورودی نسبت به سال گذشته چهار میلیارد متر مکعب کاهش داشته است. به علت اینکه اغلب این بارش ها در دشت ها باریده، این روان آب ها به طور کامل نتوانسته اند به سدها راه یابند و در نتیجه سدها با کاهش 13 درصدی ورودی آب مواجه بودند.