آرشیو دوشنبه ۲۶ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۳۳
حوادث - اخبار کشور
۱۱

شهر همیشه در برف و یخبندان اردبیل در تب 42 درجه می سوزد!

همزمان با روزهای پایانی دومین ماه از تابستان گرمای شدید سراسر استانی را فرا گرفته است که به بارش مداوم برف، سرمای شدید و یخبندان در طول سال شهرت دارد.

به گزارش خبرنگار مهر از اردبیل گرمای بی سابقه امسال در اردبیل خصیصه های سردسیری این استان را کمرنگ کرده و اردبیل که به منطقه ای سردسیر در دنیا مشهور است، هم اکنون مانند استان های جنوبی در تب گرما می سوزد. به طوری که چند روز پیش شهرستان کوثر در جنوب استان اردبیل با 43 درجه رکوردشکنی کرد، و دیروز هوای برخی شهرها به بالاترین حد خود در سال جاری و سال های اخیر رسید.

اردبیل تا ساعت 12 دیروز یکشنبه و در قیاس با روز شنبه 15 درجه افزایش دما داشته و به 43 درجه رسید.

روز شنبه مرکز مدیریت بحران استان اردبیل برای اولین بار در تاریخ این استان نسبت به افزایش دما و خطرات ناشی از آن برای شهروندان هشدار داد و خواستار مراقبت جدی از حوادث احتمالی شد.

این مدیریت دیروز از افزایش چهار الی شش درجه ای دمای هوا در اکثر مناطق استان خبر داد.

افزایش دما در استان اردبیل از هفته های گذشته آغاز شده و به تناوب با افزایش و کاهش روبه رو بوده است، چنانچه که شهرستان کوثر روز شنبه با 42 درجه گرم ترین شهر استان بوده است.

این شهر طی مرداد ماه جاری نیز رکورد بالاترین دمای هوا را زده بود و با 43 درجه بالاترین دمای هوای استان را در کارنامه امسال ثبت کرد.

به گفته مدیرکل هواشناسی استان میزان دما در مناطق جنوبی استان و در شهرهای کوثر و خلخال بین 40 تا 43 درجه، مناطق شمالی استان در شهرهای پارس آباد، بیله سوار و گرمی بین 38 تا 41 درجه و در مناطق مرکزی استان اردبیل، سرعین، نمین و مشگین شهر بین 37 تا 40 درجه رسید.

علی دولتی مهر تاکید دارد که در بخش مرکزی استان تاکنون پنج شهر اردبیل، سرعین، نیر، نمین و هیر رکورد گرما را زده اند و طی دیروز نیز اکثر نقاط مرکزی و جنوبی استان اردبیل گرم ترین زمان خود را تجربه کردند.

با وجود افزایش دما طی دیروز در بیشتر مناطق استان اردبیل، برخلاف انتظار میانگین دمای شهرستان پارس آباد به عنوان یکی از شهرهای همیشه گرم استان طی ساعات اولیه 28 درجه یعنی 10 درجه کمتر از اردبیل بود.