آرشیو پنجشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۳۶
اخبار خارجی
۱۲

ضمن موافقت با خرید گاز از اسرائیل

ترکیه فعالیت حماس را در این کشور ممنوع کرد!

دولت ترکیه ضمن اعلام موافقت خود با خرید گاز از رژیم صهیونیستی، فعالیت جنبش حماس را نیز در خاک خود ممنوع اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، دولت آنکارا اعلام کرد که قصد دارد توافقنامه ای را با تل آویو برای واردات گاز طبیعی از حوزه نفتی «لیفتان» فلسطین اشغالی به ترکیه امضا کند. براساس توافق فوق، گاز از فلسطین اشغالی به کشورهای اروپایی و سپس به ترکیه وارد می شود.

دولت ترکیه در ارتباط با شرط های این قرارداد، توضیحات بیشتری نداد. اما، پایگاه صهیونیستی «واللا» فاش کرد که آنکارا تصمیم گرفته در چارچوب عادی سازی روابط خود با تل آویو، هرگونه فعالیت نظامی مخالف اسرائیل را هم در خاک این کشور (ترکیه) ممنوع کند.

رادیو رژیم صهیونیستی هم در این رابطه توضیح داد، «محمد داود اوغلو» نخست وزیر و دیگر مقامات بلندپایه ترکیه گفتند، ترکیه در تصمیمی علنی، هرگونه فعالیت نظامی جنبش حماس علیه اسرائیل را ممنوع کرده است!

داود اوغلو گفت: «هر عضو حماسی که به این مسئله پایبند نباشد، فورا (از ترکیه) اخراج می شود.»

داوود اوغلو گفت: «ترکیه از حامیان جنبش حماس است، اما اجازه آغاز هیچ عملیاتی را از خاک خود علیه اسرائیل نمی دهد، چرا که ترکیه و تل آویو با هم روابط دیپلماتیک و پیوند دارند و مسئله امنیت ترکیه، مانع از آغاز هرگونه عملیات علیه تل آویو از داخل خاک ترکیه می شود.»

حزب عدالت و توسعه که با شعارهای ضد صهیونیستی به قدرت رسید، طی ماه های اخیر به اسرائیل نزدیک شده و همین امر به جایگاه این حزب میان مردم لطمه زده است.

براساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته، حمایت عمومی از حزب عدالت و توسعه در ماه جاری میلادی (اوت) 39/2 درصد است. این حمایت در خرداد گذشته، 40/8 درصد بوده.