آرشیو یکشنبه ۸‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۲۳۸۴
هنر
۱۴

ارکستر آلمانی به ایران نمی آید

شرق: در شرایطی که حضور ارکستر آلمانی در ایران، خشم اسرائیل را برانگیخته بود، سخنگوی وزارت ارشاد نیز از منتفی شدن حضور این ارکستر در تهران خبر داد. پس از انتشار خبر خشم اسرائیلیان از حضور این ارکستر در تهران، نوش آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، در گفت وگو با فارس گفت: «در راستای تبادل فرهنگی- هنری مابین کشورها، قرار بود ارکستر آلمانی به تهران سفر کند و اجرائی را در تالار وحدت روی صحنه ببرد، اما وقتی معلوم شد برخی از رهبران و مسئولان این ارکستر هویت اسرائیلی دارند، بلافاصله با این موضوع برخورد شد و این ارکستر اجازه اجرا در ایران را نخواهد داشت».

سخنگوی وزارت ارشاد ادامه داد: «شخص جناب وزیر این موضوع را پیگیری کردند و اجازه ورود این ارکستر آلمانی را ندادند و قطعا این سفر انجام نخواهد شد. جمهوری اسلامی، نه این رژیم را به رسمیت می شناسد و نه با هنرمندان آنها همکاری می کند. البته درخواست برگزاری این کنسرت از طرف ایران نبوده و گروه آلمانی داوطلبانه درخواست اجرا داشته اند. وزارت ارشاد هیچ دعوتی از این گروه برای حضور در ایران نکرده است».

دانیل بارن بویم، پیانیست و رهبر این ارکستر است که تابعیت اسرائیلی دارد. او در سال 1942 در آرژانتین متولد شد و در کودکی همراه خانواده اش به اسرائیل مهاجرت کرد. بارن بویم علاوه بر داشتن گذرنامه اسرائیلی، تابعیت اسپانیایی، آرژانتینی و فلسطینی نیز دارد و عقایدش ضدصهیونیست است.

همچنین علی رهبری، رهبر ارکستر سمفونیک تهران که هم اکنون در وین به سر می برد، درباره حضور ارکستر آلمان در تهران به سایت «موسیقی ما» گفت: ابتدا این ارکستر زمانی را برای اجرا در تهران مقرر کرده بود، اما بعدا به ما اعلام کردند این زمان به تعویق افتاده است. من دلیل این تعویق را نمی دانم. اما قرار است زمان تازه ای را برای حضور در تهران به ما اعلام کنند.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران در پاسخ به این سوال که آیا «دانیل بارن بویم» رهبر ارکستر آلمان تابعیتی آلمانی- اسرائیلی دارد یا خیر، گفت: من در این باره اطلاع دقیقی ندارم، اما تا آنجایی که من می دانم ایشان هم شهروند اسرائیل هستند و هم شهروند فلسطین. آنچه قطعا می دانم این است که او رهبر ارکستری معروف و جهانی است که در یک ارکستر معتبر وظیفه رهبری را بر عهده دارد.