آرشیو دوشنبه ۹‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۴۳۴۴
اقتصاد
۴

رئیس اتاق بازرگانی ایران: سیاست انقباضی دولت برای مهار تورم اثر جدی بر تعمیق رکود گذاشت

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این که سیاست انقباضی دولت برای مهار تورم اثر جدی بر عمیق تر شدن رکود اقتصادی داشته است، گفت: یک سوم از 400 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام عمرانی توسط بخش خصوصی قابل انجام است.

به گزارش فارس، محسن جلال پور دیروز در سومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، به شرایط کشور در ابتدای دوره دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: شرایط نابسامان بین المللی در عرصه اقتصاد بدهی انباشته دولت، طرح های نیمه تمام فراوان و تورم لجام گسیخته از جمله مسائلی بود که دولت در ابتدای کار خود با آن روبه رو بود که با برنامه ریزی دو موضوع مهم عرصه بین الملل و تورم طی این دو سال تا حد غیرقابل انتظاری بهبود یافت.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که سیاست کنترل تورم نباید با سیاست های انقباضی به رکود تبدیل شود؛ زیرا تداوم کسادی موجود در بازار می تواند سبب تعطیلی تعداد زیادی از واحدها و بنگاه ها و در نتیجه بیکاری بیشتر شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: معتقدیم نوعی از رویکرد انبساطی و تحریک تقاضا بویژه تشویق صادرات برای وضعیت امروز ضروری است و اگر نتوانیم تورم را در سال آینده یک رقمی کنیم، حفظ بنگاه ها، واحدها و فرصت های اشتغال که از دارایی های مهم کشور هستند، در معرض خطر قرار می گیرد.

به اعتقاد جلال پور در این فضا، نگاه جدی و پررنگ به صادرات و مشوق های صادراتی باید در برنامه ششم و برنامه بودجه مشهود باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ابلاغ قانون اصلاح نظام مالیاتی در هفته گذشته، گفت: تشدید فشارهای مالیاتی در بنگاه ها و واحدها جای نگرانی جدی دارد؛ زیرا فعالان اقتصادی پرداخت حق مالیات را یک اصل می دانند، اما در فضای شفاف دولت باید به سمت شفافیت مالیاتی حرکت کند.

وی با انتقاد از فرار مالیاتی بخش خصوصی زیرزمینی و سیاه اقتصاد تصریح کرد: فشار مضاعف مالیاتی در بنگاه ها و واحدهایی است که به صورت شفاف فعالیت و بخش عمده درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت می کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران به وضعیت طرح های نیمه تمام در کشور اشاره کرد و این که 400 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد که حداقل یک سوم آن توسط بخش خصوصی قابل انجام است، به شرط آن که دیدگاه دولتی نسبت به مزایده طرح و تلاش برای وصول ریال به ریال مخارج انجام شده، تغییر کند.