آرشیو دوشنبه ۹‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۳۵۶۷
گردشگری
۱۷

پیام دبیر کل سازمان جهانی گردشگری:قدر یک میلیارد گردشگر را بدانیم

مترجم: امیرحسین ایمانی زاده

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در پیامی در راستای شعار «یک میلیارد گردشگر، یک میلیارد فرصت» روز جهانی گردشگری امسال را فرصتی عنوان کرد که باید در آن ظرفیت یک میلیارد گردشگر برای ایجاد تحول مثبت را قدر دانست. در پیام دکتر طالب ریفاعی آمده است: «هم اکنون سالانه بیش از یک میلیارد گردشگر به مقصدی خارج از کشور خود مسافرت می کنند.

وجود این تعداد گردشگر، گردشگری را تبدیل به یکی از بخش های اقتصادی پیشرو کرده است. گردشگری به تنهایی 10 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها و 6 درصد از مجموع صادرات جهانی را به خود اختصاص داده است.» وی ادامه داده است: «با این حال نباید فقط به جنبه قدرت اقتصادی این تعداد پرشمار گردشگر چشم دوخت. یک میلیارد گردشگر یعنی ظرفیت عمیق و روزافزون صنعت گردشگری که می تواند برخی از ضروری ترین هدف های حال حاضر جهان را ازجمله رشد اجتماعی-اقتصادی، توسعه فراگیر و حفاظت از محیط زیست به منصه ظهور برساند.» طالب ریفاعی خاطرنشان کرده است: «با توجه به اینکه امروزه از هر یازده شغل یکی از آنها در بخش گردشگری قرار دارد، می توان گفت گردشگری هم اکنون یکی از منابع ارزشمند تامین معیشت برای میلیون ها انسان است.

گردشگری حاصل میلیون ها مراوده فرهنگی در همه جای کره زمین است که بدون توقف هر روز به وقوع می پیوندد، بنابراین گردشگری دروازه ای است به سوی شناخت بهتر جهانی که در آن سوی مرزهای سرزمین ما قرار دارد. این شناخت سنگ بنای ساختمان صلح و دوستی در میان جوامع و ملت ها است.» براساس پیام دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، این صنعت امری است فراتر از صرف رسیدن به یک مقصد؛ هر بار که به مسافرت می رویم، جزئی از یک حرکت جهانی می شویم که می تواند تغییرات مثبتی را نصیب سیاره زمین و تمام بشریت کند. وی در پایان این پیام آورده است: «بیایید 27 سپتامبر 2015 (5 مهر 1394) ارزش «یک میلیارد گردشگر» را قدر بدانیم؛ بیایید دست در دست هم گردشگری را تبدیل به بستری حقیقی برای خلق فرصت ها کنیم؛ فرصت هایی که به صورت فراگیر نصیب آدمیان شود. بیایید با کمک یکدیگر قدرت یک میلیارد گردشگر را تبدیل به قدرتی حقیقی و همیشگی کنیم.»