آرشیو چهارشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۴۷
اقتصادی
۴

وزیر نفت اعلام کرد: واردات روزانه 8 میلیون لیتر بنزین

وزیر نفت با اذعان به واردات روزانه حدود 8 میلیون لیتر بنزین، با پافشاری بر استراتژی شکست خورده افزایش سقف تولید در شرایط مازاد عرضه، گفت: اصل حیاتی در دوران پساتحریم برای ما بدست آوردن سهم از دست رفته مان در بازار جهانی است.

بیژن زنگنه در گفت وگو با مهر، درباره میزان واردات بنزین به کشور از ابتدای سال جاری، گفت: آمار دقیقی در این خصوص ندارم؛ حدود 8-7 میلیون لیتر بنزین در روز وارد می کنیم.

وی که در دو سال وزارت خود کارنامه قابل قبولی در زمینه خودکفایی در تولید محصول استراتژیکی مانند بنزین نداشته و همواره به واردات این محصول با وجود قابلیت های فراوان تولید داخلی دامن زده است، افزود: البته نیاز کشور بیشتر است، با این حال بیش از این نتوانستیم وارد کنیم!

وزیر نفت همچنین در مورد شرایط بازار نفت در دوران پساتحریم گفت: خودمان را برای شرایط پساتحریم نفت آماده می کنیم، با مشتری ها صحبت می کنیم و بخش های تولیدی آماده می شوند که به شرایط قبل بازگردند.

زنگنه، تاکید کرد: برای ما اصل حیاتی بدست آوردن سهم از دست رفته مان در بازار جهانی است.

وزیر نفت در دیدار اعضای هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت هفته دولت، برنامه دولت در بخش میادین مشترک را افزایش تولید خوانده و گفته بود: برداشت نفت در میادین مشترک از 70 هزار بشکه به 100هزار بشکه در سال جاری رسید و در سال 95 به 260 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

زنگنه در شرایطی از افزایش تولید در دوران به اصطلاح پس از تحریم حمایت می کند با توطئه نفتی عربستان و آمریکا و عرضه بیش از نیاز بازار، چندی پیش قیمت نفت به کانال 30 دلاری وارد شد. در گزارشی هم که اخیرا بانک جهانی در خصوص شرایط اقتصادی ایران پس از رفع تحریم ها منتشر کرد، پیش بینی شده است با افزایش صادرات یک میلیون بشکه ای نفت ایران، قیمت جهانی این کالاحدود 10 دلار کاهش یابد. با این حال زنگنه که به وزیر فروش نفت مفت معروف شده است، همچنان بر افزایش سقف تولید اصرار دارد.