آرشیو چهارشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۲۳۸۷
هنر
۱۴

درویش: ملت ایران «رستاخیز» را خواهند دید

شرق: در برنامه سینما نوستالژی فرهنگسرای اندیشه، عصر روز دوشنبه 9 شهریور جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی «کیمیا»، به کارگردانی احمدرضا درویش، با حضور این کارگردان، هارون یشایایی، تهیه کننده فیلم و محمود کلاری، فیلم بردار، در این فرهنگسرا برگزار شد، درویش درباره وضعیت اکران رستاخیز نیز اظهاراتی را بیان کرد.

احمدرضا درویش در این نشست در پاسخ به سوال مجری برنامه در رابطه با اکران فیلم «رستاخیز» گفت: «رستاخیز» اکران شد اما کسانی تصمیم گرفتند و سرنوشت دیگری برای فیلم رقم زدند. ما در مرحله اکران فیلم نیستیم، چراکه فیلم اکران شده و سینمای ایران یک اکران دارد. اکران دوم و سوم برای سینمای قبل از انقلاب اسلامی بوده است. این کارگردان در پایان تاکید کرد: فیلم «رستاخیز» ساخته شد و ملت ایران این فیلم را خواهند دید. درویش در این نشست همچنین درباره هارون یشایایی، تهیه کننده «کیمیا»، گفت: هارون یشایایی سهم مهمی در شکل گیری سینمای ایران دارد و تهیه کنندگی فیلم های ماندگار سینمای ایران را برعهده داشته است. اینها بخش های مهمی است که متاسفانه به دلیل جنجال هایی که در حوزه فرهنگ و هنر گرفتارش هستیم باعث شده ظرفیت هایی که لازم است در حوزه فرهنگ شکل بگیرد تا تولیدات خوبی داشته باشیم، کمتر دیده شود. درویش با بیان اینکه تلاش، کوشش و جدیت امثال یشایایی بوده است که باعث شده فیلم های مطرح ساخته و نمایش داده شود، توضیح داد: متاسفانه چنین توجهی امروز در سینمای ایران کم شده است. 22 سال پیش و در شرایط شوریدگی و بی قراری های آن دوران، برای ساخت «کیمیا» دعوت شدم. ایشان علاقه مند بودند اثری درخصوص جنگ و دفاع مقدس داشته باشند. فیلم ابتدا طرح خامی بود که از سوی هارون یشایایی مطرح شد و رفته رفته به کمک دیگر همکاران، فیلم نامه آن شکل گرفت و قوام پیدا کرد. روح زندگی و واقع نگری و نگاه انسان معاصر ایرانی درگیر جنگ در این طرح و فیلم وجود داشت. فیلم نامه را می نوشتم و یشایایی و سیدمحمد بهشتی که آن زمان رئیس بنیاد فارابی بود و همچنین همکاران دیگر درباره آن نظر می دادند.

درویش بیان کرد: هارون یشایایی سال هاست که دیگر فیلم تهیه نکرده است، سوال این است که چرا از چنین ظرفیت هایی استفاده نمی شود و سینمای ایران از آن بی بهره است.