آرشیو چهارشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۴۷
ورزشی - اخبار کشور
۹

واردات بی رویه ابریشم مشکل بزرگ نوغانداران

رئیس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی از واردات بی رویه و نسنجیده ابریشم به کشور انتقاد کرد.

فرید سرجمعی به خبرنگار ایرنا افزود: واردات بی رویه ابریشم به تولید و توزیع جعبه تخم کرم ابریشم، تولید پیله تر و در نهایت تولید ابریشم داخلی لطمه جبران ناپذیر وارد می کند.

وی گفت: البته با توجه به اینکه در زمینه تولید پیله تر با کمبود مواجه هستیم اگر مطابق با نیاز واردات پیله خشک صورت گیرد لطمه ای به میزان تولید ابریشم در این استان وارد نمی شود.

رئیس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی که مسئولیت تولید و توزیع تخم کرم ابریشم برای استانهای سه گانه خراسان را برعهده دارد دومین مشکل صنعت ابریشم کشی خراسان را کم اظهاری واردکنندگان ابریشم دانست.

وی افزود: غالبا واردکنندگان ابریشم کشور در گمرک اطلاعات درستی راجع به کیفیت ابریشم خود نمی دهند لذا در فهرست های وارداتی کیفیت و قیمت ابریشم وارداتی را بسیار پائین اعلام می کنند تا به اصطلاح تداعی گر لطمه به ابریشم داخلی نباشد.

سرجمعی از تفاوت قیمت تضمینی با قیمت بازار به عنوان مشکل دیگر یاد و بیان کرد: در حالی که قیمت هر کیلوگرم پیله تر بطور میانگین در بازار آزاد 220 هزار ریال است اما قیمت تضمینی هر کیلوگرم آن 151 هزار ریال است لذا نوغانداران تمایلی به فروش محصول خود به قیمت تضمینی ندارند.

افزایش سن نوغانداران و فقدان علاقه جوانان به ادامه شغل اجدادی دیگر مشکل تهدیدکننده صنعت ابریشم اعلام شد.

سرجمعی افزود: این در حالی است که بهار امسال هشت هزار و 461 جعبه تخم نوغان در سه استان خراسان توزیع شد که به ترتیب سهم خراسان رضوی شش هزار و 202 جعبه، خراسان شمالی دو هزار و 160 جعبه و سهم خراسان جنوبی 99 جعبه بوده است.