آرشیو یکشنبه ۱۵‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۳۵۷۲
خبر
۲

شمار سناتورهای دموکرات حامی برجام به 38 تن رسید

گروه دیپلماسی: مایکل بنت، سناتور دموکرات از ایالت کلورادو، حمایت خود را از توافق هسته ای با ایران اعلام کرد و به این ترتیب شمار حامیان این توافق در سنای آمریکا به 38 نفر رسید. با این حال، بن کاردن، دیگر سناتور دموکرات از ایالت مریلند، با این توافق مخالفت کرد.

همچنین رابرت سی اسکات، نماینده دموکرات ایالت ویرجینیای آمریکا نیز با صدور بیانیه ای جداگانه، حمایت خود از برجام را اعلام کرد. بنت روز جمعه در بیانیه ای ضمن حمایت از توافق مدعی شد: «نخستین اهداف مورد نظر ما این است که مانع دسترسی ایران به سلاح هسته ای شویم و از وقوع یک جنگ دیگر در خاورمیانه اجتناب کنیم.» این سناتور آمریکایی افزوده، گرچه توافق نامه کنونی خالی ازنقص نیست، اما قدم مهمی در دستیابی به این اهداف مورد نظر است. همزمان با اعلام حمایت سناتور مایکل بنت، سناتور بن کاردن اعلام کرده است که با این توافق مخالفت خواهد کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی «سی ان ان»، بن کاردن که یهودی است سومین سناتور دموکرات محسوب می شود که با توافق هسته ای ایران مخالفت می کند. این عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفته است: «پس از مطالعه طولانی این (توافق)، من به رد آن رای خواهم داد.» باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در سنا در مجموع به 41 رای نمایندگان دموکرات نیاز دارد تا جلوی تصویب این لایحه را بگیرد و حتی اگر به این تعداد آرا دست پیدا نکند، هنوز امکان وتوی آن را خواهد داشت.

از سوی دیگر باوجودی که به احتمال خیلی زیاد باوجود مخالفت اکثریت جمهوری خواهان، توافق هسته ای با ایران در نهایت پیروز از کنگره بیرون خواهد آمد، جب بوش، فرماندار جمهوری خواه ایالت فلوریدا و دونالد ترامپ، دو نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کردند که فقط خواستار «بازنویسی برجام» هستند و قصد ندارند در صورتی که رئیس جمهور شدند، آن را لغو کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس و طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جب بوش در حالی که یکی از منتقدان توافق هسته ای ایران است، اشاره کرده که بعید است در صورتی که رئیس جمهور آمریکا شود، برجام را کنار بگذارد. بوش اشاره ای به این مساله نکرد که چه تغییراتی را در توافق با ایران به وجود می آورد؛ اما هم اکنون با رقیب خود یعنی ترامپ هم نظر شده اند که برای از بین بردن توافق هسته ای ایران تلاش نمی کنند.