آرشیو یکشنبه ۱۵‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۳۵۷۲
خبر
۸

روحانی در دیدار با رئیس جمهوری قرقیزستان خبر داد: رفع موانع برای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای

گروه خبر: رئیس جمهوری قرقیزستان که از عصر روز جمعه به تهران سفر کرده است روز گذشته در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی حسن روحانی رئیس جمهوری قرار گرفت. دو سال پیش روحانی به دعوت آلماس بیک آتامبایف رئیس جمهوری قرقیزستان، در سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای (21 و 22 شهریور 1392) در بیشکک شرکت کرده بود.

سفری که اولین سفر خارجی روحانی پس از انتخابش به ریاست جمهوری محسوب می شد. به هر حال روز گذشته در دیدار حسن روحانی با آلماس بیگ آتامبایف رئیس جمهوری قرقیزستان هشت یادداشت تفاهم و موافقت نامه همکاری بین تهران- بیشکک امضا شد. پس از آن رئیس جمهوری کشورمان در یک نشست خبری مشترک با همتای قرقیزستانی خود گفت: همه موانع در زمینه عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای برطرف شده و سایر اعضا هم به این موضوع تمایل دارند. به گزارش «ایرنا»، وی تصریح کرد: با توجه به شرایط امنیتی که امروز در منطقه شاهدیم، مسلما عضویت ایران در سازمان شانگهای می تواند به نفع دو طرف باشد. رئیس جمهوری اضافه کرد: ما تصمیم گرفتیم برنامه 10 ساله برای روابط دو کشور تدوین کنیم تا در این برنامه بتوانیم همه ظرفیت هایی که برای توسعه روابط دو کشور وجود دارد، مدنظر قرار دهیم.

بررسی افتتاح خط هوایی

رئیس جمهوری قرقیزستان نیز در این نشست خبری موفقیت در برنامه هسته ای را به ملت ایران تبریک گفت. آتامبایف با بیان اینکه مفصلامساله اجرای طرح راه آهن از چین به قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران را بررسی کردیم، یادآور شد: ما همچنین تصمیم گرفتیم افتتاح خط هوایی قرقیزستان- ایران را مورد بررسی قرار دهیم. رئیس جمهوری قرقیزستان گفت: ما همچنین از عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای حمایت کرده و معتقدیم این اقدام می تواند به ارتقای توان اقتصادی و سیاسی این سازمان کمک کند.

وزیر خارجه چک در ایران

از سوی دیگر به گزارش «ایسنا»، روز گذشته وزیر خارجه جمهوری چک با پرواز مستقیمی از پراگ وارد اصفهان شد و مورد استقبال رسول زرگر استاندار این استان قرار گرفت.

«لوبو میر زائورالک» در راس هیات تجاری 70 نفره به ایران سفر کرده است. همچنین به گزارش «ایرنا»، وزیر امور خارجه جمهوری چک روز گذشته در نشست بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری اصفهان و جمهوری چک با ابراز خرسندی از توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+ 5 گفت: این توافق، آغازگر فصلی جدید در روابط جمهوری چک با جمهوری اسلامی ایران است.