آرشیو چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۷۶
شهرستان ها
۷

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین اعلام کرد:فرونشست 24 سانتی متری زمین در برخی مناطق قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین با بیان اینکه فرونشست زمین در برخی مناطق قزوین هشداری جدی برای بحران کم آبی است، گفت: این پدیده در سالهای گذشته بین دو تا سه سانتیمتر بود در حالی که در یکسال گذشته به 24 سانتی متر رسیده است.

حمید قزوینی افزود: فرونشست زمین ضمن صدمه زدن به سفره های آب زیرزمینی و از بین بردن آن، آسیب های فراوانی به زیرساخت ها و تاسیسات مختلف مانند منازل مسکونی، خطوط انتقال آب و برق و جاده ها که روی زمین قرار دارد، وارد می کند.

وی با اشاره به قرار گرفتن قزوین در اقلیم های خشک و نیمه خشک افزود: در گذشته قزوین در طول سال یک هزار و 250 میلی متر بارندگی داشت اما امروز تنها 250 میلی متر در طول یک سال بارندگی دارد.

قزوینی گفت: در حال حاضر 250 میلیون متر مکعب مازاد برداشت آب در دشت قزوین داریم که تداوم این روند آینده نگران کننده ای را ترسیم می کند.

قزوینی ادامه داد: معدل افت آب دشت قزوین به مدت 30 سال 20 سانتی متر بوده اما این میزان در برخی از سال ها به بیش از یک و نیم متر نیز رسیده است.

وی تصریح کرد: مناطقی که فرونشست زمین در آن ها بیش از 20 سانتی متر باشد، با خطر نابودی روبرو است بنابراین با توجه به این که میزان فرونشست دشت قزوین 24 سانتی متر است می توان گفت با روند پرشتابی این دشت رو به نابودی و در معرض آسیب های جبران ناپذیری قرار دارد.

وی گفت: در صورت خشک شدن سفره های آب زیرزمینی این سفره ها حتی با تغذیه مصنوعی نیز قابل احیا نیست.