آرشیو پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴، شماره ۳۳۶۲
اقتصاد
۴

استیضاح به مصلحت نیست

در حال حاضر بحث جدی در مجلس در خصوص استیضاح وزیر نفت مطرح نیست. از سوی دیگر باید توجه داشت که استیضاح در شرایط فعلی به مصلحت کشور نیست البته این واقعیت است که عملکرد برخی وزرای اقتصادی دولت نسبت به برنامه های شان نواقصی داشته است اما بهتراست نمایندگان مجلس این موضوعات را با مذاکره و پاسخ گویی وزرا در کمیسیون های تخصصی مرتفع کنند تا اینکه سریعا موضوع استیضاح و ورود دولت به شرایط دفاع از وزیر مورد نظر را ایجاد کنند.

مهندس زنگنه، وزیر نفت در بخش هایی همچون توجه به بخش پایین دستی نفت و افتتاح پروژه های مختلف از جمله ستاره خلیج فارس، افتتاح فازهای پارس جنوبی و ذخیره سازی گاز کاستی هایی را داشته است که دلایلی همچون کمبود منابع و نقدینگی برای اجرای آنها در این موضوع دخیل بوده است، ولی باید تلاش می کرد تا این موارد را نیز به پیش ببرد. در عین حال به خود مهندس زنگنه هم گفتیم که رویکرد صرف افزایش تولید نفت برای جذب بازار صادراتی مناسب نیست و از وی خواستیم در این موضوع فکر عاجلی بکند.

وی بارها در کمیسیون انرژی مجلس حضور یافته و به سوالات نمایندگان پاسخ داده است. افتتاح یک فاز پارس جنوبی و اضافه شدن تولید 100 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز در کنار برنامه 80 میلیون مترمکعبی دیگر تا پایان سال از جمله برنامه هایی است که وزیر نفت به آنها توجه کرده است. به این جهت نمی توان از این موضوع نیز گذشت که وزیر نفت تلاش خود برای رسیدن به اهداف نفتی دولت را انجام داده است، با این حال انتقاداتی نیز در مورد واردات بنزین، خرید تجهیزات چاه های نفت، عقد قرارداد با شرکت های حفاری چینی و هندی وجود دارد که می توان این مباحث را در کمیسیون انرژی از وزیر سوال کرد نه در صحن علنی و در قالب طرح استیضاح.