آرشیو شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۴۸
صفحه آخر
۲۴
گزارش خبری

در مراسم بزرگداشت حجت شکیبا مطرح شد

شهامت یک نقاش در تصویر سازی مثنوی مولانا

همزمان با رونمایی از کتاب «مثنوی معنوی» با نقاشی های حجت شکیبا، شب شکیبا نیز با حضور جمعی از هنرمندان و استادان فرهنگ و ادب از پنجشنبه 16 مهر در کانون زبان فارسی برگزار شد.

جواد مجابی شاعر و نویسنده در این مراسم گفت: شکیبا نقاش پرکاری است که در عین حال که کمیت آثارش فوق العاده است؛ کیفیت آثارش نیز بالاست. همت او خلق نگارگری آثار مهم هنری ایرانی است. از نگارگری شاهنامه تا خیام، مولانا و حافظ؛ در واقع شکیبا آن سنت قدیمی ایرانی که همواره نگارگری در خدمت شعر و ادبیات ایران بوده است را شکوفا کرده است.

وی ادامه داد: شکیبا در این اثر شهامت تازه ای به خرج داده، چرا که تاکنون کسی درباره مثنوی مولانا تصویرسازی نکرده بود. نقاشی کردن راجع به آثار مولوی کار بسیار ارزشمند و در عین حال دشواری است و او توانسته بخوبی از عهده این مهم برآمده و بر فضای معنوی و قدسی مولانا نقاشی هایش را نزدیک کند.

یدالله کابلی هنرمند خوشنویس دیگر سخنران این مجلس نیز درباره شکیبا و آثارش گفت: شکیبا کارگاه نقش و خیال و نظام آفرینش زیبایی است که با رنج و خون دل و عنایت خداوند توانسته است اقدام به خلق آثار اینچنینی نماید. در واقع یگانگی میان دست ودل شکیبا دیده می شود. در دنیای هنر وقتی این دو به یک اجتهاد برسند می توان سرقله های هنر را آفرید و شکیبا یکی از قله های نقاشی ایرانی عصر معاصر است. حجت شکیبا در حاشیه این مراسم درباره ادامه دادن این مسیر و کار روی اشعار شاعران دیگر به هنرآنلاین گفت: در حال فکر کردن روی این موضوع هستم که این بار به سراغ حافظ بروم. بعد از کار روی آثار مولانا به نتایج بهتری رسیدم و قصد دارم زبان حافظ و رندی حافظ را مصور کنم و به آن شکل بدهم. دلم می خواهد کارهایی خلق کنم که مخاطب با خود نقاشی ها بتواند فال بگیرد، باید دید همان ذهنیتی که حافظ دارد و پیوندهای کلامی که دارد به هم متصل می کند و ذهنیت عجیبی که می دهد را با نقاشی می توانم انجام دهم یا خیر. کار سختی است اما باید امتحان کرد.