آرشیو سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۵۱
سلامت و زیبایی
۱۵
الو دکتر - 88761720

علائم وجود سنگ کلیه در حالب

محمد هادی رادفر (عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی)

مردی 42 ساله هستم که مدت هاست کلیه هایم سنگ می سازند. متاسفانه اخیرا سنگ کلیه ام در حالب مانده و مرا با درد و مشکل بسیار مواجه کرده است. لطفا مرا با شیوه درمان و عوارض این بیماری آشنا کنید؟ همچنین آیا استفاده از آب های معدنی می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود؟

معمولا تشخیص و درمان سنگ های کلیه ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد. اما در برخی موارد با توجه به اندازه و محل قرارگیری سنگ، بررسی بیشتر و دقیق تر مورد نیاز است. سنگ هایی که در لوله حالب (رابط بین کلیه و مثانه) می ماند اگر خود به خود دفع نشود معمولا با درد شدید، خونریزی در ادرار و حتی تب و لرز خود را نشان می دهد. این سنگ ها که در بیشتر مواقع خود به خود دفع نمی شود با تصویر برداری قابل تشخیص است. شایع ترین روش هم برای درمان سنگ هالب روش TUL است. در حقیقت هنگامی که اندازه های سنگ ها کوچک باشد پزشک متخصص با استفاده از دستگاه های کوچک با روش TUL سنگ را شکسته و از بدن بیمار خارج می کند.

نمی توان گفت مصرف آب معدنی و آب های املاح دار به صورت قطعی باعث بروز سنگ کلیه در افراد دارای کلیه های مستعد سنگ سازی می شود، هرچند املاح درون آب و میزان سختی آن به شکلی با ایجاد سنگ در کلیه و مثانه ارتباط دارد و هرچه املاح و مواد معدنی سنگین بیشتر باشد، امکان بروز سنگ بیشتر می شود اما نمی توان از نقش مهم خوراکی هایی مانند نمک و گوشت قرمز در ایجاد سنگ کلیه چشم پوشی کرد.