آرشیو چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴، شماره ۳۶۳۹
بورس
۹

هفته جهانی حسابداری

دکتر سید محمد علوی ( دانشجوی دکترای حسابداری واحد علوم و تحقیقات تهران و حسابداررسمی)

فدراسیون بین المللی حسابداران (IFAC) یکی از مهم ترین نهادهایی است که در سطح بین المللی در زمینه حسابداری و حسابرسی فعالیت می کند. آیفک به منظور تقویت حرفه حسابداری و حسابرسی در جهان و در جهت حفظ منافع عمومی تاسیس شده است.

این فدراسیون در یازدهمین کنگره جهانی حسابداران در هفتم اکتبر 1977 در مونیخ (آلمان) و با حضور 63 نهاد حسابداری و حسابرسی از 51 کشور جهان تشکیل شده و مقر آن در نیویورک است. در حال حاضر اعضای فدراسیون شامل 175 نهاد حسابداری و حسابرسی از 130 کشور جهان می باشند که بیش از 8/ 2 میلیون حسابدارحرفه ای را تحت پوشش دارد. وظایف اصلی آیفک استاندارد گذاری در سطح بین المللی در زمینه حسابداری و حسابرسی، تدوین استانداردهای آموزش حرفه ای مستمر، تدوین آیین رفتار حرفه ای برای حسابداران حرفه ای و تهیه استانداردهای حسابداری بخش عمومی است.

فدراسیون بین المللی حسابداران در سال 2007 و در سی امین سال تاسیس خود دوم تا هشتم دسامبر (هفته دوم آذرماه) را به عنوان «هفته جهانی حسابداری» انتخاب و از اعضای خود در همه کشورهای جهان، خواسته یک هفته را به همین نام اعلام کنند و گردهمایی‎ها و آیین‎های ویژه‎ای را به همین مناسبت تدارک دیده و اجرا کنند. جامعه حسابداران رسمی ایران (IACPA) از اعضای اصلی فدراسیون بین المللی حسابداران و به عنوان نهاد قانونی حرفه حسابداری و حسابرسی در کشور با دارا بودن بیش از 2 هزار حسابدار رسمی (CPA) به عنوان اعضای پیوسته و بیش از 10 هزار عضو وابسته (کارکنان حرفه ای موسسات حسابرسی) درخواست ثبت «روز حسابدار» در تقویم رسمی کشور را به مراجع ذی ربط ارائه کرده و در حال پیگیری موضوع است. جامعه حسابداران رسمی ایران همه ساله در آذرماه مراسم ویژه ای را به عنوان «روز حسابدار» برگزار کرده و در این مراسم از پیشکسوتان حرفه و خادمان حرفه تقدیر و تکریم می شود و آیین سوگند حسابداران رسمی جدید را برگزار می کند تا با همراهی همه اهالی حرفه باعث تعالی حرفه حسابداری و حسابرسی درکشور شود.