آرشیو پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴، شماره ۴۴۱۷
جهان
۶

واکنش فلسطینی ها به سفر «کری» و اظهاراتش در مورد انتفاضه

سفر جان کری، وزیر خارجه آمریکا به فلسطین و اراضی اشغالی و اظهارات او در مورد انتفاضه باعث خشم مردم و مقامات فلسطینی شد.

به گزارش منابع خبری، کری در جریان دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر «تروریسم» تاکید کرد.

وی همچنین سه شنبه شب در دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با اتخاذ دوباره موضعی جانبدارانه در دفاع از اسرائیل، گفت: هیچ توجیهی برای حملات فلسطینی ها علیه اسرائیلی ها وجود ندارد، با این حال اسرائیل باید اقداماتی برای کاهش تنش ها اتخاذ کند. به دنبال این اتفاق، ده ها فلسطینی در رام الله در محکومیت سفر کری به فلسطین دست به تظاهرات زدند و سیاست های آمریکا در قبال مساله فلسطین را محکوم کردند.سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس در واکنش به سفر کری گفت: این سفر با هدف نجات اسرائیل از گردابی است که انتفاضه مردمی فلسطین آن را ایجاد کرده است. وی گفت: انتفاضه فلسطین ادامه خواهد یافت و مردم فلسطین به خباثت اهداف و تلاش های کری پی برده اند و این تلاش ها هیچ تاثیری روی مردم فلسطین ندارد. موضع آمریکا بارها توسط فلسطینی ها آزمایش شده، به حدی که در اظهارات اخیر باراک اوباما به مساله فلسطین بی توجهی شد و این نشان می دهد که دولت آمریکا طرفدار سیاست های اسرائیل است. موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز تاکید کرد: اظهارات جانبدارانه وزیر خارجه آمریکا از رژیم صهیونیستی در محکومیت انتفاضه و مقاومت، اوج انحطاط اخلاقی به شمار می رود. وی در صفحه شخصی خود در فیسبوک با رد ادعای جان کری در حمایت از رژیم صهیونیستی گفت: آیا در حال حاضر تروریست تر از رژیم صهیونیستی در دنیا وجود دارد؟

نافذ عزام، یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در این زمینه گفت: ما احساس خوشایندی از سفر مسئولان آمریکایی به منطقه نداریم، زیرا این تجربه دردناک را داشته ایم که آمریکا همواره بر اقدامات اسرائیل و جنایت هایش علیه ملت فلسطین سرپوش گذاشته است.