آرشیو شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۲۱۹
اقتصادی
۴

مدیرکل برنامه ریزی وزارت راه خبر داد:خروج مسکن از رکود در نیمه اول 95

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: امیدواریم که در نیمه اول سال 95، بخش مسکن از رکود خارج شود.

علی چگنی در گفت وگو با فارس درباره اینکه مسکن در چه زمانی از رکود خارج می شود اظهار کرد: امیدواریم که در نیمه اول سال 95 بخش مسکن از رکود خارج شود. به هر حال خروج اصلی از رکود مستلزم خروج کلان اقتصاد از رکود است. اما در کنار سیاستهای کلان باید سیاست های بخشی هم مثل مسکن بتواند با کمک و حمایت از سمت تقاضا فضا را باز کند و در نیمه اول سال 95 شاهد رونق بخش مسکن باشیم.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی به اقدامات مورد نیاز برای خروج مسکن از رکود اشاره کرد و گفت: افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید، توجه به صندوق ها و تخصیص اعتبارات یارانه ای برخی از اقداماتی هستند که برای خروج از رکود باید انجام داد. در بخش نظام بانکی نیز به افزایش سرمایه بانک ها، تقویت نقش توسعه ای بانک مسکن و تکمیل موسسه پس انداز نیاز داریم.

چگنی با بیان اینکه صنعت ساختمان با 120 صنعت رابطه پسین و پیشین دارد گفت: یک درصد رشد در ارزش افزوده مسکن، 1/5 تا 2/5 درصد در تولید ناخالص داخلی رشد ایجاد می کند و از سوی دیگر سرمایه گذاری در بخش مسکن در ادوار تجاری می تواند شوک مثبت ایجاد کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن باز هم سال آینده در دستور کار قرار می گیرد، گفت: در برنامه ما افزایش سقف تسهیلات مسکن قرار دارد اما به هرحال مابقی دستگاه های تصمیم گیرنده نیز باید بپذیرند.